Még mindig tartanak az Írástudó Íróiskola Hetek az Aranymosás oldalán. Minden héten az egyik kurzusé a főszerep: a 100 szavas játék témája illeszkedik a kurzus tematikájához, a nyertes művét az oktató szerkeszti meg, bemutatjuk az egyes kurzusokat, és az oktatót szabadon lehet kérdezni a tematikáról, arról, hogyan segíthet ez a kurzus a jobb íróvá válásban, illetve hogy néz ki maga az oktatás.
Ez a hét a Párbeszéd kurzust jegyében telik.
Hétfő – 100 szavas írástechnikai játék
Kedd – Eredményhirdetés
Szerda – Kérdezz! Bemutatjuk a Párbeszéd kurzus tematikáját, te pedig rákérdezhetsz mindarra, ami ennek kapcsán felmerül benned
Csütörtök – Róbert Katalin, a kurzus oktatója egy cikkben válaszol a kérdésekre 18 órakor
Péntek – Szerkesztés: felkerül a nyertes részlete, amit ezen a héten Róbert Katalin szerkeszt meg
A Párbeszéd kurzus az Írástudó Íróiskola egyik legfiatalabb kurzusa, azonban az elvégzése a Szövegboncnok után javasolt, mert nehézségben ide tartozik. Míg a Szövegboncnok az írói stílus tisztításáról szólt, itt már erősebb nyelvi alapokról indulunk.
A kurzus fő célja, hogy az író ne csak a saját hangján tudjon párbeszédet írni, hanem különböző szereplőket is meg tudjon szólaltatni, érzékeltetve az egyes karakterek eltérő státuszát, helyzetét, gondolkodásmódját.
Azoknak ajánljuk a kurzust, akik különböző hangokat hitelesen szeretnének megszólaltatni. Nőket, férfiakat, gyerekeket, időseket, vagy épp jövőbeli, múltbeli szereplőket.
Érdekes lehet klasszikus fantasyt írók számára is, mert a párbeszédek sokat segíthetnek a hiteles a világteremtésben.
A nyelvileg gazdag, „leírósabb” szerzőknek pedig abban is segíthet a kurzus, hogy lendületesebbé váljon az írásmód (a kurzus segíti a dramaturgiai fejlődést is).
A párbeszéd kurzusra is jellemző a kiscsoportos oktatás – maximum tizenkét fő vesz részt egy kurzuson –, az, hogy az oktatóhoz a tananyag, a feladatok és bármi, a kurzus közben felmerülő, írástechnikai kérdéssel lehet fordulni. A résztvevők folyamatosan kapnak az egyes házi feladatokra személyes visszajelzést az oktatótól
A nyolc hét tananyaga:
- hét – írói gyakorlat + Mi is az a párbeszéd? Nők és férfiak nyelvhasználata
- hét – írói gyakorlat + novellatéma kiadása + Bezzeg az én időmben! Ifjak és vének nyelvhasználata
- hét – író gyakorlat + Szakmák, és rétegek nyelvhasználata
- hét – írói gyakorlat + Más kultúra, más nyelvhasználat
- hét – írói gyakorlat + Korhűség a történelmi, és fantasy szövegekben
- hét – írói gyakorlat + Teremts világokat! A sci-fi regények nyelvújítása
- hét – írói gyakorlat + Információ adagolása a párbeszédekben. Hogyan rejtsd el a lényeget?
- hét – írói gyakorlatok + A párbeszéd dramaturgiai eszközként
A kurzus novellával zárul.
Felmerült benned valamilyen kérdés? Írd meg, és holnap a kurzus oktatója, Róbert Katalin válaszol egy cikkben a kérdésekre. 🙂
*
Nekem az nem egyértelmű hogy ezen a kurzuson is fogják egymást véleményezni a tanulók?
Köszi
Kedves Katalin!
A kurzuson ugyanúgy csak a szereplők szövegét kell megírni, mint a száz szavas feladatban kellett? Ez miért hasznos, ha a regényekben vannak leíró részek is?
Köszönöm!
Bennem olyan kérdés merült fel, hogy az egyes gyakorlatoknál hogyan mélyíthető el a tudás? Úgy értem, elég nagy témát ölelnek fel külön-külön a különböző rétegek (például a szakmák). A kurzuson a nyelvhasználatra, vagy inkább a technikára (hogyan találjunk rá a megfelelő szavakra) helyezik a hangsúlyt?
Kedves Katalin!
Nők és férfiak nyelvhasználata mit takar? Számomra ez a téma az, ami igen magas. Annyiféle ember van, nem tudom, miként lehetne tipizálni a beszédet. Ahogy beszél egy nő, úgy beszélhet egy férfi is, és fordítva. Egy kiragadott szövegből én meg nem mondanám, hogy ki a nő és ki a férfi, ha nincs mellette narráció. Ellenben, ha ismerem az adott szereplőket, akkor tudom, mire miként reagálnak, és így már képes vagyok megmondani egy kiragadott részletnél, hogy melyik mondatot ki mondja.
Nem látok különbséget, csak a karakterek szintjén. Ezt egy kicsit ki lehetne fejteni, vagy ahhoz a kurzust kell elvégezni?