Hónap elején 100 szavas játékot játszottunk, aminek nyertese, Odette egy Young Adult urban fantasy történet elejét küldte el nekünk. A nyitás azért is nagyon érdekes, mert naplóformát követ, így a szerkesztés kapcsán arra is ki lehetett térni, mi az előnye és mire érdemes figyelni, ha valaki naplószerű regényt, novellát akar írni.
Ezúttal Kozma Réka szerkesztő, a Young Adult-író kurzus oktatója készítette el a szerkesztést.
Kattints ide és nézd meg te is!
Odette, köszönjük a részletet! Ha neked vagy bárkinek kérdése támad a szerkesztés vagy az októberben induló kurzus kapcsán, írjatok kommentet, Réka szívesen válaszol 🙂
Érdekel a Young Adult-író kurzus? Kattints ide a részletekért!
Szeretettel várjuk a kérdéseket 🙂
Kedves Réka!
Köszönöm szépen a szerkesztést, sok gondolkodnivalót adott. 🙂 Kérdésem most nincs, úgy érzem, el fog tartani egy darabig, míg rájövök, pontosan mit szeretnék kezdeni ezzel a történettel, de a szerkesztés mindenféleképpen hasznos volt.
Kedves Odette!
Örülök, hogy hasznos volt. Nem baj, hogy még most nem tudod, mit szeretnél kihozni a történetből. Ilyenkor jó módszer, hogy az elejét megírod naplóként, aztán E/3-ban, különböző szemszögekből stb. Kísérletezgetéssel sok minden letisztul. Sok sikert a történethez! 🙂
Kedves Odette!
Nekem felkeltette a kíváncsiságomat a nyitás. 13-15 évesen ez a fajta, kissé szarkasztikus stílus (amiben a karaktered mesél) volt a kedvencem. A részleted eszembe juttatta Ellen Schreiber Vámpírcsókok c. regényét, és hogy mennyire szerettem olvasni már csupán a narrátor hangja miatt 🙂
Kedves Réka!
Nagyon tanulságos volt a szerkesztés, és ha megengeded, lenne egy kérdésem. Sokszor hallani, és a szerkesztésben te is jelezted hogy a vámpírok és a vérfarkasok már „kimentek a divatból”, és nehezebb újat alkotni ezekben a témákban. Arra lennék kíváncsi, hogy tapasztalatod szerint a (fiatal) olvasók mennyire toleránsak, ha egy ilyen regényt vesznek kézbe? Ha felcsillan benne egy egyedi megközelítés, és nem klisékkel dolgozik, továbbolvassák, vagy inkább az a jellemző, hogy vissza is rakják, mert annyira lerágott csont, és inkább valami mást, valami „divatosabbat” olvasnak helyette? Tehát hátrányból indul-e egy vámpíros/vérfarkasos történet a magyar könyvpiacon manapság, pusztán a témája miatt?
Kedves Sophie!
Mondjuk ezt, hogy „a vámpírok kimentek a divatból”, „a disztópiák kimentek a divatból”, de teljesen lényegtelen, hogy mi a divat, ha az író az adott témán belül valami újjal rukkol elő. Akkor sem voltak divatban a vámpírok, amikor az Alkonyat berobbant. Ez csak olyan szempontból érdekes, hogy ha valaki egy kevésbé ismert lényről ír fantasyt, könnyebb dolga lesz, mint a vámpírok esetében. Nyugodtan lehet írni manapság is vámpíros-vérfarkasos történeteket, de találni kell hozzá egy új megközelítést. Egyedül azért emeltem ki ennél a szövegnél ezt a problémát, mert ez pár évvel ezelőtti fantasy trend volt, hogy paranormális lények lakják Budapestet, és hasonló ötleteket láttam már máshol is. Viszont ha a szerző ad egy csavart a történetnek, akkor ebben a formában is tud működni. Idősebb YA korcsoportban a csavar lehet a világépítésben, de middle grade-ben működhet a cserfes vámpírlány, mert ott a hang, a humor meg a kalandok elviszik a hátukon a regényt akkor is, ha a világ ismerős.
Ami a YA olvasókat illeti, valószínűnek tartom, hogy ha egy vámpíros-vérfarkasos regényben nincs egy kiemelkedő egyedi elem, a fülszöveg nem villant fel valami olyasmit, amit még nem láttak, azt a könyvet nem veszik le a polcról. Tehát lehet, hogy egy kicsit az ilyen könyvek most hátrányban vannak, de erre rá lehet cáfolni, és a piac is változhat.
Kedves Réka, köszönöm szépen a választ! 🙂