A 10. Aranymosás Irodalmi Válogató pályázati anyaga
1. Kővári Martin Dárius
Martin majdnem felrobbant. Kezdte úgy érezni magát, mintha a saját szobra lenne. Mintha órák óta ácsorgott volna a gyalogátkelőnél. A lámpának persze esze ágában sem volt, hogy véletlenül zöldre váltson.
– Emiatt fogok elkésni – morogta magában Martin. Aztán hirtelen valaki megszólította:
– Csak növesztenéd meg a hajad, drágám, csak növesztenéd meg. Meglátnád, egészen másképp állnak akkor az emberhez…
Martin hátrapillantott. Töpörödött asszonyság álldogált mögötte.
– Csak növesztenéd meg a hajad, drágám – nyikorogta.
– Tessék? – hüledezett a srác, de a nénike többé szóra sem méltatta. Martin akkor jött rá, hogy nem is hozzá intézték a szónoklatot. A szónoklat címzettje egészen más valaki volt: egy lány. Sapkát viselt, ezért a frizurája nem is látszott. Hát ki visel ilyen melegben sapkát? (Ez természetesen nem igazi kérdés, más szóval költői, mert már tudjuk is rá a választ: a sapkás lány.) Martint figyelemre sem méltatták. Álldogáltak a piros lámpánál, és az élet nagy dolgairól tárgyaltak.
– Nem azon múlik, Rozika nénje – közölte a lány.
– Áh, ti aztán mindig tudjátok, hogy mi a fontos az életben – recsegte a szavakat az öregasszony.
– Én aztán tudom. Az új gép. Az most a legfontosabb – jelentette ki a lány. Közben futólag Martinra pillantott. Mivel a fiú még mindig bámészkodott, találkozott a tekintetük.
Martin zavarában gyorsan elfordította a fejét. Az aszfalt átható tanulmányozásába kezdett. És akkor két egészen különleges kavicsot pillantott meg. Ott hevertek az úttest szélén. Kockázatos lett volna felvenni őket, mert az autók szünet nélkül zúgtak el mellettük. A srác csak annyit tehetett, hogy egy fikarcnyival közelebb hajolt az úthoz. Így jobban szemügyre vehette a köveket.
Végre valahára váltott a lámpa. A járókelők az úttestre zúdultak. A kavicsok eltűntek. Martin sietősen pásztázta a zebrát. Nem gurulhattak messzire, az előbb itt voltak. Még a végén megint pirosra vált!
Aztán valaki megkocogtatta a vállát.
– Szerintem ezeket keresed – nyújtotta felé a köveket a sapkás lány. Nem volt idő a magyarázkodásra, mert a jelzőlámpa már villogott. Martin zsebre vágta a két ásványt, kinyögött egy köszönömöt, aztán már inalt is a túloldalra.
Éppen időben ért át ahhoz, hogy elkapja a buszt. Ledobta magát az egyik ülésre, előbányászta a fülhallgatóját, és belefogott, hogy kibogozza. Aztán mégis inkább félbehagyta a műveletet: előszedte a köveket, hogy alaposabban is megvizsgálja őket. A lámpa fénye megcsillant a kavicsokon. Simára csiszolt, szikrázó ásványok voltak. Mintha egy ragadozó sárgásbarna szeme villogott volna a fiúra.
– Tigris – fordult meg a fejében, és a két szemhez odaképzelte az állatot.
Hirtelen valami megzavarta az álmodozásban. Közvetlenül mellette egy ismerős hang csikordult fel:
– No, én itt leszállok. Aztán odatalálj, és amit a hajadról mondtam, azért azt meg kéne fontolnod, drágám.
– Ne aggódj, Rozika nénje, és persze, egész nap ezen fogok gondolkodni.
A sapkás lány éppen a Martin melletti kapaszkodót használta. A srác gyorsan a zsebébe süllyesztette a drágaköveket. Befejezte a fülhallgató bogozását, aztán megkönnyebbülten hátradőlt az ülésen, és élvezte a zenét.
2. Rakéta tanárnő
Szeptember eleje volt. Vénasszonyok nyara, verőfény. Boróka éppen órászott. Ez azt jelenti, hogy az óraüveget félig a nap felé tartotta. A napsugarak beleütköztek az üvegbe, és ahogy tovább haladtak, kicsi fénykört alakítottak ki. A tábla fölött írók és költők arcképe függött. Boróka világító monoklit irányított Balassi Bálint bal szemére. Lili kuncogott.
Rakéta tanárnő vasvilla tekintetet meresztett a hölgyekre.
– Zsák a foltját – közölte. Valóban, a két lány mintha évek óta ismerte volna egymást, pedig még csak pár napja találkoztak. – Lili és Róza kisasszony, lesztek szívesek tudomásul venni, hogy mostantól ti vagytok az arcképfelelősök.
Boróka, született Bokros Róza Karolina ki nem állhatta, ha a szülein kívül bárki más Rózának szólítja. Csak Boróka, és kész. Bosszús fintort vágott, de Rakéta tanárnő cseppet sem vette zokon a grimaszt. Egy papírrepülőt vett magához, és ügyesen megcélozta vele a két lány padját.
– Lesztek szívesek áttanulmányozni a feladataitokat – közölte, aztán folytatta az ofő órát. – Ha már itt tartunk, kioszthatjuk a további feladatokat is, mindenkinek lesz valami felelőssége.
A következő percekben csak úgy süvítettek a papírrepülők a teremben. Lett krétafelelős, villanyfelelős, táblafelelős, ablakfelelős. Huszonnyolcan voltak az osztályban, de a felelősségek csak nem akartak elfogyni.
Lili és Boróka kihajtogatták az üzenetet, és nekiláttak az olvasásnak. A papiroson ez állt:
ARCKÉPFELELŐS POZÍCIÓ
Az arcképfelelős feladatai:
- Az arcképek és keretük portalanítása
- Az arcképek megfelelő helyzetének naponkénti beállítása. FONTOS: szögmérő vagy vízszintező használata kötelező
- Az arcképek minőségének napi ellenőrzése
- Érdekes információk gyűjtése az arcképekkel kapcsolatosan
- Az arcképek felfüggesztésének napi ellenőrzése
A lányok itt abbahagyták az olvasást. Egy kissé elkerekedett a szemük.
– Észrevetted, hogy minden sorban szerepel az arckép szó? – érdeklődött Lili. – Bezzeg ha ezt egy fogalmazásban írod le, mindjárt szóismétlésnek nevezik.
– Nagyon komoly. Kíváncsi vagyok, mennyire kell betartani a szabályokat – súgta Boróka.
Rakéta tanárnő éppen ekkor fejezte be a repülőhajigálást. A tanári asztalon már csupán egyetlen példány maradt.
– Ezt megtartjuk a hiányzó kollégának – közölte. – Ami pedig azt illeti, vegyétek komolyan a felelősségeteket, mert osztályzat is jár hozzá.
– Felelősségtanból? – érdeklődött Zsoli.
– Hogy miből, az az én dolgom – szögezte le Rakéta tanárnő. Aztán mindenki az ajtó felé fordította a fejét, mert megmozdult a kilincs. Az a srác lépett be, akit először az előző fejezetben a piros lámpánál láthattatok.
– Á, Kővári Martin Dárius! Minő szerencse – biccentett felé az osztályfőnök. Martin szeme villámgyorsan pásztázott a padok között. Azt sem tudta, hova üljön. Na tessék, most vette észre a sapkás lányt is, ezúttal sapka nélkül. A fiú idén még nem is volt iskolában, az első két napot szerencsésen megúszta.
Boróka haladéktalanul Lilihez fordult.
– Ez az a srác, tudod, a kavicsos, akiről meséltem.
– Bátor mellett még van egy szabad hely – tájékoztatta Rakéta tanárnő a frissen érkezett diákot, de ez nem sokat segített, hiszen Martin senkinek nem tudta a nevét. Mindenki új tanuló volt. Hatosztályos gimnázium első évében előfordul az ilyesmi.
Szerencsére Bátor kissé felemelte a karját, így aztán Martin végre rábukkant a padjára.
– Zenét hallgattam és elaludtam a buszon – magyarázkodott. Alighogy helyet foglalt, egy papírrepülő landolt előtte. Meglepetten látta, hogy a feladója a tanárnő.
– Kővári Martin Dárius! Ne tátogasd a szemedet, mint egy kőmadár, hanem láss neki az olvasásnak.
A papírrepülőn ez állt:
HULLADÉKFELELŐS POZÍCIÓ
A hulladékfelelős:
- Intézkedik az osztályteremben található hulladék megfelelő időközönkénti elszállításáról.
- Rendszeresen ellenőrzi az osztályteremben fellelhető szétszórt szemét mennyiségét, és gondoskodik annak csökkentéséről.
- Megfelelő kapcsolatot épít ki az iskola hulladékkezelési rendszerének dolgozóival.
- Osztálytársait a hulladéktárolók helyes használatára és a hulladék mennyiségének csökkentésére ösztönzi.
Martin eddig bírta elolvasni.
– Azt hittem, hogy ez egy hatosztályos gimnázium, nem pedig hulladékkezelő szakiskola – morogta.
Bátor a saját papírjára bökött:
– Tessék, ez se jobb.
A papíron az díszelgett, hogy hőmérsékletfelelős. Ráadásul a leírás nyolc pontban részletezte a hőmérsékletfelelős feladatait.
– Hova kerültünk… – néztek össze. De senki nem válaszolt, mert kicsöngettek, és Rakéta tanárnő azon nyomban kiszáguldott az ajtón, mint egy rakéta.
3. Tigris a törikönyvben
– A Töriguru nagyon szigorú – tájékoztatta Bátor a második óra előtt Martint. – Azt mondja, hogy a tanszer olyan a diáknak, mint katonának a fegyver. Szerintem azt képes és kalodába záratja azt, aki lebukik, hogy nincs nála könyv.
Martin hálás volt, amiért a padtársa időben figyelmeztette. Nem hozott törikönyvet, mert a taneszközön történetesen egy ötezres puzzle válogatott darabjai sorakoztak. Így aztán életbevágó volt, hogy szerezzen egy másikat. Az a jó hír, hogy a könyvtár felszereltségére nem lehetett panaszkodni, akadt harci eszköz.
A harci eszközzel kapcsolatosan azért felmerült némi kifogásolni való. Egy névtelen művész minden egyes oldalt alaposan kidekorált. Kezdjük csak mindjárt az első fejezetnél. Az olvasó éppen a 19. század világtérképén próbált eligazodni, amikor félszemű kalózok és vérszomjas cápák tömkelege bojkottálta a tevékenységét. Ferenc Józsefnek parókája és tündefüle volt, és a felesége sem járt jobban, mert ő meg hosszú rózsaszín álszakállal gazdagodott.
A fiúk nem bánták, hogy meg kell ismerkedniük a csodálatos műalkotásokkal. Inkább vigyorogtak a képeken.
– Nem cserélünk könyvet? – kérdezte Bátor, de Martin hevesen rázta a fejét.
Aznap hiába magyarázott nekik a Töriguru. Martin buzgón tanulmányozta a telirajzolt törikönyvet, Bátor pedig egyfolytában leskelődni próbált. Még az a mázli, hogy az osztály nagy része kellőképpen érdeklődött a tanítás iránt, és ez leplezte a két srác titkos tevékenységét.
Az egyik oldalnál Martin megtorpant. A lapon alig volt valami nyomtatás, egy főcím és annyi. Úgyhogy az egészet egy nagyszabású alkotás töltötte ki.
– Nézd, egy tigris – súgta a fiú a padtársának.
– Baró – sutyorogta Bátor.
Martinnak eszébe jutott valami. Előkotorta a szikrázó kavicsokat a zsebéből. Éppen megfeleltek tigrisszemnek. A srác percekig elbűvölten meredt a különös szempárra.
– Menők azok a tigrisszemek – észrevételezte Bátor. – Hogyhogy ilyesmit hordasz magadnál?
– Á, ez csak két kavics. Reggel találtam őket az egyik úttesten.
– Még hogy kavicsok! Mondom, hogy tigrisszemek!
– Hát persze, most éppen azok.
– Nem csak most. Ez a nevük. A nővérem fülbevalója pontosan ilyen kőből van.
– Aha, értem. Egyébként képzeld csak el, micsoda kirakó lenne! Tigris különféle kövekből…
– Elég jól ki lehetne találni… Éppen csak a kövek hiányoznak hozzá, mert két szem, az nem túl sok. Ráadásul milyen jól passzolnak a kövek a nevedhez! Kőszegi Martin Dárius, a KőMaDár. Már értem, miért mondta Rakéta tanárnő, hogy ne tátogasd a szemedet, mint a kőmadár.
– Jaja, ez lesz a művésznevem, ha egyszer művész leszek.
Szó szót követett, és kiderült, hogy mind a ketten képesek akár hajnalig is fent maradni, ha kirakózásról van szó.
Kiderült, hogy mind a ketten éppen ötezresen dolgoznak.
Kiderült, hogy mind a ketten sajtos szendvicset hoztak uzsonnára.
Ennyi véletlent egy napra!
Bátor hirtelen észbe kapott. Először ugyan csak sutyorogtak, de ahogy múltak a percek, egyre hangosabbá vált a társalgás, és mostanra teljes hangerővel folyt a párbeszéd. Gyorsan körülnézett. Mintha csak időutazáson vettek volna részt. A Töriguru eltűnt, az osztálytársak összevissza kóricáltak, zsongott a terem. Így aztán a srácok tovább szemlélhették a tigrist, és aprólékosan elképzelhették a köves puzzle-t.
Ragyogóan alakult minden, az egyetlen szépséghiba az volt, hogy a könyvet vissza kellett vinni a könyvtárba.
– Ki tudja, viszontlátunk-e még – suttogta a taneszköznek Martin, mintha egy kedves ismerősétől venne búcsút.
– Le kéne fénymásolni legalább a tigrist – javasolta Bátor.
Sajnos a könyvtárban az összes fénymásoló elromlott, így aztán el kellett köszönni a nagymacskától. Ezt hívják pechnek.
Gratulálok! Nem vagyok a mai ifjúság és a nekik szóló irodalom szakértője, csak annyit mondhatok, hogy nekem ez így, felnőtt fejjel tetszett. Hajrá a lektorihoz!
Kedves Zsófi!
Gratulálok a kikerüléshez! 🙂
Annyit fűznék a történethez, hogy nekem (!) kicsit túl egyszerű a szöveg. Ha jól értelmezem, a gyerekek ötödikesek a történetben, és szerintem egy ötödikes tanuló ezeknél a mondatoknál azért bonyolultabbakat és összetettebbeket is képes már élvezettel olvasni. Már ha csak azt nézem, hogy a Pál utcai fiúk és a János vitéz a kötelező olvasmányok ebben a tanévben 🙂
Ez nekem a célközönség alatti korosztálynak szólónak tűnik, de lehet, én lövöm be rosszul 🙂
A történet aranyos egyébként és nagyon is életszerű, jók a karakterek, egyedül a fogalmazásmóddal, annak egyszerűségével kapcsolatban van hiányérzetem.
A korcsoport megítélésében én is bajban vagyok, mert a szöveg szerint a hatosztályos gimnázium első évében járunk, tehát nem is ötödikesek, hanem már hetedikesek ezek a gyerekek. A midgrade nagyon felső határán vagy a YA alsó határán vannak pont, de a szöveg szerintem is inkább kisebbeknek szól, és úgy sejtem, hogy a történet is inkább kalandos lesz. A szereplők kedvesek, a nevek nagyon tetszenek. Az írói kikacsintások jópofák. 🙂 Lehet viszont, hogy érdemesebb lenne hamarabb beleterelni a gyerekeket a történet főfolyamába, mert ez a részlet még csak a szereplőkkel való ismerkedésről szólt.
A kikerüléshez gratulálok! 🙂
Kedves Zsófi!
Gratulálok! Üdítően friss szöveg. Gördülékenyek, jól tagoltak a mondatok. (Kicsit irigykedem is, hogy ilyen jól eltaláltad a hangnemet, mert én is ennek a korosztálynak írok/írnék, és nagyon nem könnyű belőni, mi az, ami élvezetes is, jól fogyasztható is, de azért nem megy át nyelvileg „gagyiba”, meg nem kényszeresen egyszerűsítő vagy „jópofizó”.) Szívesen megvenném a 10 éves lányomnak, szerintem falná. Meg előtte én is. Szóval ebből minden lehet, pozitív lektori is simán.
(A szöveged meg — ahogy én látom — egyáltalán nem egyszerű, ellent kell mondanom a korábbi véleményeknek. 5. és 7. osztályba is tanítottam Pál utcai fiúkat és János vitézt. Na, azokat mai, valóságos gyerekeknek magyarázni kell mondattanilag is, meg a szavakat is, nem is beszélve a verses forma miatti inverziós szerkezetekről, hátravetett jelzőkről. Olyan bonyolultságot senkinek sem kívánok. A János vitéz konkrétan gyerekkínzás az 5. osztályban. )
Próbálom felhúzni a pontozást egy 10-essel. És őszintén drukkolok a lektorihoz!
Lehet, akkor rossz volt a példám a kötelező olvasmányokkal 🙂 de ha valóban hetedikesek a történetben a gyerkőcök, akkor még inkább túl egyszerűnek találom a szöveget.
Persze csak a saját gyerekeimből indulok ki, hogy ők miket olvasnak hetedikesként… hát ennél azért bonyolultabb azoknak a könyveknek szövege 🙂 De nem bántásból írtam, amit írtam, ez csak az én véleményem, és hát úgyis a lektorok döntenek, nem mi, akik itt csak egymásnak okoskodunk 🙂
Kedves Zsófia,
Szeretettel gratulálok a kikerüléshez! Aranyos a szöveg, szerintem MG-nek pont jó, de még én is élveztem olvasni. Kiemelném dicséretnek, hogy rögtön elkezdődött a sztori, nincs felesleges infóblokk vagy bemelegítés.
Remélem, hogy örülsz az olvasói észrevételeknek: számomra az „Az a srác lépett be, akit először az előző fejezetben a piros lámpánál láthattatok.” mondat kilógott, megakasztotta a sztorit a kiszólás (azzal, hogy a mesélő és olvasók jelenlétére irányítod a figyelmet). De ez csak egyetlen mondat, rögtön javítható apróság. 🙂
További sok-sok sikert kívánok!
Egyet kell értenem a többiekkel, ez a szöveg sajnos nem annyira üti meg a MG mércét, amit más könyvek a korcsoportban: a mondatok itt már lehetnének bonyolultabbak, a fejezetek pedig sokkal hosszabbak. Másik problémám az volt, hogy maga ez a könnyed sulis felállás (ami amúgy lehet remek setting is) nem tűnt annyira vonzónak, nem vont be a kezdés. Ott volt az a pár kötelező humoros elem, de valójában nem találtam olyan dolgot, ami miatt érdekelne, mi történik Martinnal.
Kedves Kommentelők, kedves Mindenki!
Köszönöm, hogy rászántátok az időt hosszú tömött soraimra.
ORSI: Fogadd hálás köszönetemet, klassz érzés, hogy tetszett 🙂
EGRI ORSI: Köszi a véleményt, hát igen, az egyszerű szöveg oka, hogy könnyed olvasmányt szerettem volna létrehozni. Aztán lehet, hogy túl könnyed lett… Neked pedig gratulálok az alkotásodhoz!!!
ZITA: Teljességgel jogos felvetés, nem is feltétlenül szeretnék vitatkozni a fent említett megállapításokkal, nevezetesen magas igazságtartalmuknál fogva. Vagyis, tényleg egyszerű a szöveg. Mentségemre legyen szólva, olyan diákokat is szerettem volna elérni, akik nem tartoznak az ún. legjobb tanulók közé, és küzdelmes nekik a kötelező olvasmányok olvasása. A tanarak közé tartozván, gyakorta voltam tanúja a pad alatt ropinaplót és egyebeket fogyasztó felső tagozatosoknak, az is volt a cél, hogy az efféle élvezeti cikkekhez hasonuló, könnyedebb szöveget készítsek. Aztán nem tudom, hogy ez most jó vagy rossz. Köszönöm a véleményt!
HARKA SÁRA: Először is, gratulálok az írásodhoz! Olvastam más dolgokat is Tőled, jártam a honlapodon is. Másodszor: igen, az olvasói vélemények mindig nagyon hasznosak. Szóval köszi.
CSACSKAMACSKA: Köszönöm a pozitív olvasói véleményt :)))
WORM: Köszi a véleményt.
Az én gyerekeim még kisebbek, úgyhogy nem tudom megítélni, hogy az ötödikes – hatodikos korosztálynak milyen a szöveg, de nekem tetszik!
Remekül indul, szívesen elolvasnám. (Csak azt nem értem, miért gondolta a Rakéta, hogy az egyetlen üres helyet könnyebben találja meg a srác, ha megnevezi az egyik, számára ismeretlen osztálytársát a tanár.)
Barátnőm 6. osztályos fia is elolvasta. Neki nagyon tetszett végig lekötötte a történey, ahogy enyém is. Ajánlanám ennek a korosztálynak. Gratulálok!
Szívesen és örömmel olvastam a történetet. Egyszerű olvasmány, könnyen érthető az általános iskolások számára is. Ajánlom mindenkinek! Gratulálok.
Az olvasóvá nevelés egyik fontos alapja az, hogy a gyermek bele tudjon helyezkedni az adott mű történetébe, értse a szöveget. Az olvasott mű szövege egy 10-12 éves diák számára nem okoz fennakadást, ami azért előnyös, mert nem teszi le a könyvet, hanem olvas. Az olvasás örömmel töltse el a diákot, nem pedig folytonos szótárazással. Sokszor hozzák fel irodalomtanárok példaképpen a Toldit. A Toldi a kánon része, mégis érzi azt a tanár, hogy nem minden diákot köt le a mű, pedig irodalmi értéke vitathatatlan, csak figyelembe kell venni a generációs változásokat. A nyelvhasználat igen sokat változott az elmúlt évtizedekben is.
Fosztó Zsófia írásán az (is) látszik, hogy remekül használja a magyar nyelvet. A nyelvben rejlő humor, szójáték, egyszerű, mégis választékos nyelvhasználat a diákok, olvasók számára a gördülékeny történetvezetés mellett a magyar nyelv szépségeit, a nyelvben rejlő kincseket, lehetőségeket is megmutatják. Gratulálok a szerzőnek, szívesen olvasom a további fejezeteket!
Szia! Gratulálok a kikerüléshez, aranyos, szerethető kistörténetnek indul, amit én felnőtt fejjel is szívesen olvasok! Így tovább!
Nekem ez tetszett 🙂 Jó a humora, a történetről/bonyodalomról jó lett volna megtudni többet ebben a részletben, de az üdítő stílus miatt szívesen olvasnám tovább. Hajrá!!