Írástudó Íróiskola Hetek – Szövegboncnok kurzus

Írástudó Íróiskola Hetek – Szövegboncnok kurzus

Az Aranymosás oldalán Írástudó Íróiskola Heteket tartunk. Minden héten az egyik kurzusé a főszerep: a 100 szavas játék témája illeszkedik a kurzus tematikájához, a nyertes művét az oktató szerkeszti meg, bemutatjuk az egyes kurzusokat, és az oktatót szabadon lehet kérdezni a tematikáról, arról, hogyan segíthet ez a kurzus a jobb íróvá válásban, illetve hogy néz ki maga az oktatás.
Tarts velünk, és ezen a héten ismerd meg a Szövegboncnok kurzust!

Hétfő100 szavas írástechnikai játék
KeddEredményhirdetés 14 órakor
Szerda – Kérdezz! Bemutatjuk a Szövegboncnok kurzus tematikáját, te pedig rákérdezhetsz mindarra, ami ennek kapcsán felmerül benned
Csütörtök – Kozma Réka, a kurzus oktatója egy cikkben válaszol a kérdésekre 18 órakor
PéntekSzerkesztés: felkerül a nyertes részlete, amit ezen a héten Kozma Réka szerkeszt meg

*

Az Írástudó Íróiskola első kurzusa a Szövegboncnok (leánykori nevén alapozó), amit 2011-ben indított el a Könyvmolyképző Kiadó.

A kurzust mindig egy aktív szerkesztő tartja, aki tud segíteni abban, hogy a kezdő író eligazodjon a könyvkiadók világában, tanácsot adni arról, hogyan érdemes benyújtani a egy kéziratot, és mire érdemes odafigyelni, hogy a mű megragadja lektorok, szerkesztők figyelmét.

A kurzus 8 hétig tart, online távoktatás felnőtteknek, maximum 15 fős csoportban. Vidékiek, külföldiek is részt tudnak venni benne, a tananyag elolvasása és a feladatok elvégzése szabadon beosztható. Az oktató, Kozma Réka szerkesztő hétköznapokon elérhető akár tananyaggal, akár házikkal kapcsolatos kérdések esetén.

 

A Szövegboncnok kurzust azoknak ajánljuk, akik első pár regényüket, mesekönyvüket írták meg, és még tájékozatlanok a könyvpiacon. Vagy már évek óta írnak, de csak kisebb publikációk vannak. Vagy kiestek az Aranymosás pályázatunk előszűrésén.

A kurzus célja a kiadói ismeretek átadása, a szövegcsiszolás, és a személyes fejlődési tanácsok, de szó esik a vélemények megfogalmazásáról és fogadásáról is.

Tananyag:

  1. hét – Stilisztikai csiszolás + A kiadók világa, formai elvárások a művek kapcsán
  2. hét – Stilisztikai csiszolás + Az írások tartalmi követelményei. Mit néz egy lektor?
  3. hét – Stilisztikai csiszolások + Kinek szólnak az írásaid? Milyen olvasói célközönségek vannak?
  4. hét – Novellatéma kiadása, illetve rövid írói gyakorlatok + Miért novellázzunk?
  5. hét – írói gyakorlatok + Írás és pszichológia
  6. hét – írói gyakorlatok + Hogyan függ össze az életkor, a nem és az írásmód? Milyen általános hibák vannak?
  7. hét – írói gyakorlatok + Személyes élmények a műben
  8. novella leadása + Megírási módszerek regények esetében

Az elméleti anyagok mellett a kurzus értéke, hogy írástechnikai gyakorlatokkal ki lehet próbálni a tanultakat, és ezekre a gyakorlatokra a diákok visszajelzést kapnak. A kurzus során személyes stilisztikai és írástechnikai tanácsokat ad az oktató, és segít abban, hogy az írói úton milyen készségeket kellene még fejleszteni.

Szeretettel várjuk a kurzus menetével, jellegével és tananyaggal kapcsolatban felmerülő kérdéseket, amiket Kozma Réka oktató, szerkesztő egyben válaszol majd meg egy holnapi cikkben.

*

VN:F [1.9.21_1169]
Rating: 10.0/10 (2 votes cast)

Leave a Comment

7 hozzászólás

  1. formai elvárások a művek kapcsán
    Milyen általános hibák vannak?
    Novellatéma kiadása
    Megírási módszerek regények esetében
    Engem leginkább ezek a témák érdekelnének.

  2. Kedves Réka!
    Én arra lennék kíváncsi, hogy mik a főbb különbségek a Szövegboncnok és az Ifjúsági kurzus között. Leszámítva, hogy az egyik 4 a másik a 8 hetes.
    Köszönöm!

  3. Kedves Réka!

    Nem tudom, mennyire lehet a tananyagról kérdezni – elvégre azért van a kurzus, hogy ott kapjon rá választ az ember -, illetve mire van keret a válaszadás során, de leírok mindent, ami eszembe jut.
    Érdekelnének a formai elvárások, illetve hogy mit néz egy lektor, miként lehet felkelteni a szerkesztők figyelmét.
    Mit takar ez az írás és pszichológia rész?
    Mekkora a túljelentkezés a kurzusokra? Csak hogy tudjam, mennyi az esély bekerülésre. Van ismerősöm, aki párszor már próbálkozott, de egyszer sem fért még be.
    Ezek az írói gyakorlatok hogy néznek ki? Van egy megszabott téma, és azt kell körüljárni novellában? Vagy szabadon választott, miről ír az ember?

    Előre is köszönöm a választ!

  4. Kedves Theresa!

    A tananyagról is lehet kérdezni, persze erre csak nagy vonalakban fogok válaszolni, különben nem lenne értelme eljönni a kurzusra. 🙂
    A formai elvárások témaköre is olyan, amivel részletesen foglalkozunk a kurzuson, tehát most ezt sem tudom megválaszolni, de a többi kérdést köszönöm, és igyekszem majd érinteni őket a holnapi válaszcikkben.

  5. Imádom ezt az oldalt, csak egy megjegyzés. :’D
    Előre elterveztem, hogy amikor ezek a cikkek elkezdenek kikerülni az oldalra, egy csomó kérdést felteszek majd, hisz itt az alkalom, de egy konkrétan ide kapcsolódó sem jut eszembe. Nem is én lennék. Viszont, ha már említve lett a novellázás, talán másoknak magától értetődő, de hogyan segít a fejlődésben? Vagy miben más, mint amikor szépen, ügyesen haladunk a regényünkkel? Valahányszor elkezdek egy novellát, mindig arra gondolok, hogy hisz ez egy tök jó ötlet, ebből regényt kellene írnom, nem csak egy novellát, érdemes lenne megpróbálni, de aztán kiderül, hogy ahhoz nincs elég információm, se hátterem, ami köré építhetnék, és ennyi kezdetleges történetre nem is fogok tudni figyelni, ráadásul az új ötleteket mindig több történethez is fel szeretném használni. Szörnyű vagyok…
    Egyébként pontosan milyen az online távoktatás? Mármint, jaj, ez talán hülye kérdés, de e-mailen keresztül zajlik? Hallottam már online oktatásról, sőt ha úgy nézzük, én is tanultam így, de valahogy az írással kapcsolatban nehezebb elképzelni ezt, nem tudom, miért.

    Maga a kurzus nagyon érdekesnek tűnik, micsoda fény gyúlna a fejemben, ha ezeket mind megtudnám. :’D

    Köszönöm a válaszokat!

  6. Szia Nikó!

    A novellás kérdésre itt válaszolok, mert az konkrétan nem a kurzushoz kapcsolódik. Azért érdemes novellázni, mert ott kicsiben ki lehet próbálni új dolgokat. Például különböző nézőpontokat, különböző korú és nemű karaktereket, lehet kísérletezni a stílussal… Egy regény megírása sokkal több időt igényel, és annál nem szerencsés, ha valaki több hónapnyi munka után jön rá, hogy az adott dolog nem működik.
    Az online oktatásról pedig beszélni fogok a holnapi cikkben, hogy az mit takar.:)

  7. Ó, köszönöm, hogy annak ellenére válaszoltál, hogy nem kapcsolódik a kurzushoz. (: Így már képben vagyok, legalábbis sokkal jobban, mint eddig. Azt hiszem, ki is fogom magam kísérletezgetni a novelláimmal. Baj csak akkor lesz, ha regényírás közben kísérletezek, és nem szándékosan…