Gyöngyhalász játék: A pormanó felbukkan

Gyöngyhalász játék: A pormanó felbukkan

A játék kiírása itt

A mesébe itt olvashatsz bele

Ferenczi Szilvia: A pormanó felbukkan című meséhez érkezett gondolatok:

Lullabie küldte:

Ideális olvasó:

Jeles  Ábrahám

8 éves

Iskolás

Még nem tudja a napjait végigvezetni. Csak unalmas tanórákra és izgalmas játékokra van felosztva. Szerinte több az unalmas rész, mint kellene de ezt anyunak nem szívesen mondja. Kedvenc tárgya a rajz és a matek. Meg az ének. Az angol is amióta jobban megy. Az informatikát imádja, mert jó fej a Pista bácsi. Csak ne kéne nyugton maradni! De a legjobb otthon anyuval. Apuval is jó csak apu mindig magyaráz. Anyu olyankor rászól: „nem az iskolában vagytok!” Apa matektanár, anya egy hobbybolt vezetője.

Nem tájékozott a magyar szerzőkkel kapcsolatban, Csak azoknak a nevét ismeri akiktől olvasott már valamit. Az iskolában szerveznek író-olvasó találkozót. Olyankor mindig kiveszi a könyvtárból a bemutatott könyvet. A kötelező olvasmányokat is el szokta olvasni, mert Betti néni jókat választ. Például Ruminiből írták az olvasónaplót.

Néha kicsit magányosnak érzi magát. Olyankor szívesen olvas. Meg amikor szeretné ha a szülei nem nyaggatnák, akkor is. Az olvasást anya és apa is tiszteletben tartja.

Betti néni sokszor megdicsérte, mert olyan könyveket mutatott be, amiket a többiek nem ismertek. Van egy rajzolt polc az iskolában és aki könyvet mutat be, az felragaszthat rá egy könyvcsíkot. Neki már hat könyve van a polcon!
A pormanót anya vette Ábris névnapára. Nevetett, és azt mondta, „hoztam egy könyvet a barátodról”. Arra célzott, hogy Ábris nem szívesen takarít és többször előfordult, hogy a szemetet egyszerűen besöpörte az ágy alá. A gyönyörűen rajzolt borító egyből magával ragadta Ábris fantáziáját és már aznap este nekikezdett a könyvnek.

Ábris nem szívesen vallja be de picit fél a sötétben. De még sosem jutott eszébe, hogy tarthatna zseblámpát az ágya mellett. Még gondolkodik rajta, hogy elkérje apuért vagy kérjen egyet a szülinapjára. Bár mostanában ha felébred éjjel, az füleli, nincs-e véletlenül neki is egy saját pormanója ami ott szöszöl a játékai között; és nem is igazán fél már a sötétben.

Szeretné ha anya nem lenne mérges vagy pláne szomorú amikor nagy rendetlenség van a szobájában. Jó lenne ha valahogy megértené, hogy egyedül nagyon könnyű rendetlenséget csinálni de nagyon nehéz elpakolni.

 

Fülszöveg:

 Vili a tenyerében tartotta a manót. Remélte, hogy nem nyomja össze. Úgy gondolta, beviszi a szobájába és beteszi az ágy alá, hogy kipihenhesse a megpróbáltatásokat. Az előszobában az egyik kezével levetette a cipőjét és a kabátját, a másikkal pedig a pormanót ültette a vállára és ott tartotta. Úgy tűnt, az túl gyenge ahhoz, hogy egyedül kapaszkodjon meg. Vili már éppen be akart osonni vele a szobába, amikor anya lépett ki a konyhából.

– Te meg hol jártál? – csapta össze a kezét. – Csupa por az arcod!”

Takarítani muszáj, mondja anyu. A piszok megbetegít, mondja nagyi. Ám Vili legjobb barátja egy pormanó aki vicces, kedves és megmutatja, hogy milyen az élet egy poros helyen és akinek meg lehet tanítani, hogy milyen az élet egy portalan lakásban. Talán végül minden a helyére kerül és rend lesz a lelkekben,  és békében élhetnek együtt egy olyan világban ahol anyu sem retten meg minden porcicától (bocsánat, poroszlántól) és pormanó is megtanulja, hogy hol a mókázás határa, Vili pedig, hogy hogyan kell a barátoknak vigyázniuk egymásra. Ennek a vidám történetnek a főszereplője egy olyan társra talál akire mindig számíthat, takarítás előtt és takarítás után is.

Pormanó üzeni: remekül érzi magát az ágyad alatt!

***

Róbert Katalin küldte

ideális olvasó:
a. Mi a neve?
Rosszcsont Petya

b. Hány éves? 8

c. Mivel foglalkozik?
Napközben másodikos tanuló, délután és hétvégén öccse, Ádám hivatásos terrorizálója.

d. Hogy néz ki egy napja?
Már azelőtt felébred, hogy anyu jönne keltegetni, de úgy tesz, mintha aludna, amikor anyu megérkezik. (Kivéve hétvégén. Akkor kíméletlenül felkelti anyut és aput már korán reggel.)
Az iskolában legjobban a szüneteket szereti, amikor fociznak az udvaron a fiúkkal, vagy autóskártyákat cserélgetnek, ha esik az eső. Esetleg ellopják a lányok matricáit, és röhögve figyelik, ahogy keresik őket.
Iskola után hol anyu vagy apu, hol a nagyiék viszik haza. Nem szeret leckét írni, de anyu ebben a kérdésben kíméletlen, ezért elviseli Ádám kárörvendő vigyorgását, és elkészíti a házikat (alig várja, hogy Ádám is iskolás legyen, és akkor majd ő nevessen rajta, amiért tanulnia kell), utána viszont játszani akar. Imádja a számítógépes játékokat, de szokott az autóival, építőkockáival is játszani. Persze a legjobb az öccsével veszekedni, mert szórakoztató, amikor a kis taknyos sírni kezd. Az már kevésbé, amikor anyu vagy apu bejön a sírásra.
A nap végén, játék után rendet rakni, és fürdeni egyáltalán nem szeret, tehát a lefekvés előtti kötelező feladatok nem a barátai, de az utána beígért esti meséket imádja. Persze ezt sosem árulná el a suliban a fiúknak.

e. Mennyire tájékozott a magyar szerzők szórakoztató irodalmi műveivel kapcsolatban?
Egyáltalán nem.

f. Mi a problémája, amin az olvasás tud segíteni?
Néha tökéletesen feleslegesnek és értelmetlennek tartja azokat a szabályokat, amelyeket a felnőttek diktálnak. És, mivel értelmetlenek, nehéz is betartani őket, márpedig, ha nehéz őket betartani, akkor jön a szídás, amit, mint minden gyerek, szeretne elkerülni.
Talán ez a könyv teremthetne olyan helyzetet, ahol beszélgetni lehetne arról, hogy szerinte igenis vicces a por vagy a rendetlenség, és anyuék is elmondhatnák, hogy őket miért zavarja annyira nagyon.

g. Mik a következményei ennek a problémának?
Anyu és apu veszekszik vele. Emiatt sokszor még dacosabbá válik, gyakrabban rosszalkodik.

h. Mi az a jellegzetes élethelyzet, amibe kerülve valaki potenciális olvasója lehet a műnek?
A könyv  szuper esti mese lehetne. Valószínűleg még Ádámnak is tetszene, de Petya szeretné, ha csak az övé lenne. Mivel rövidek a fejezetek, lehet, hogy még egyedül is megpróbálna nekivágni, hogy gyakorolja az olvasást.

i. Mik az “alacsonyabb rendű” vágyai, amihez a mű olvasása segítheti hozzá (ha van ilyen)? (Szex/erotika, félelem leküzdése, biztonságérzet, stb.)
A lázadás, a szülők (és általában a felnőttek) szabályianak való ellentmondás, a tabuk kipróbálása.

j. Mik a “magasabb rendű” vágyai, amihez a mű olvasása segítheti hozzá (ha van ilyen? (Családba, közösségbe tartozás; mások általi elismerés; önbizalom; sikeresség; önmegvalósítás, tudásvágy, kíváncsiság, esztétika stb.)
Egy olyan helyzet teremtése, ahol sikerül arról beszélgetni, hogy ő néha miért rosszalkodik. Így a szülők is jobban megérthetnék őt, és ő is megérthetné, hogy anyuék miért hoznak bizonyos szabályokat.

Fülszöveg
(Egy jó fülszöveg első sora felkelti a pillanatnyi figyelmet. Majd a második mondattól a tartalom felcsigázza az érdeklődést. És a végére kialakul a vágy: igen, ez a könyv kell nekem.)

Ugye te tudsz titkot tartani?
Akkor bemutatom Pormanót. Ő nem porcica, sokkal inkább Poroszlán: egy rettenthetetlen harcos, aki semmitől sem fél. Kivéve a fürdőt. Ja, és a porszívót. De ezeket ne is emlegessük, nehogy meghallja és elbújjon. Mert ha Pormanó itt van, akkor együtt tökéletesítjük a játékaimat. Vele lehet lengedezni porfonálon a plafonról, autóversenyzőset játszani vagy csúzlizni. Még a leckeírás is érdekes lesz mellette. Igazából amíg Pormanó nem bukkant fel, addig sokkal unalmasabb volt az életem. De pszt, anya meg ne tudja, hogy itt van!
Egyébként Vili vagyok, már elmúltam kilenc éves, és most nincs időm tovább beszélgetni veled, mert Pormanóval megyünk játszani. Jössz te is?

***

A szerző küldte:

Ideális olvasó

 Név: Jógyerek Bence

Életkor: 8 év

Foglalkozás: tanuló

Egy átlagos napja: Bence iskolába jár. Szeret tanulni, de jó tanuló, de nem kitűnő. Szabadidejében szeret olvasni és természetfilmeket nézni, rajzfilmeket elsősorban dvd-n.

Mennyire tájékozott a magyar szerzők irodalmi műveivel kapcsolatban? Korábban a szülei olvastak neki, elsősorban olyan meséket, amelyeket még a saját gyermekkorukban hallottak. De ezek mellett kortárs szerzők (pl. Berg Judit, Tóth Krisztina) művei is megjelennek.

Mi az a problémája, amin az olvasás segíteni tud? Kissé zárkózott fiú. Szeretne ,,lazább’’ lenni, váratlan helyzetekbe kerülni.

Mik a következményei ennek a problémának? Jóban van az osztálytársaival, de kevés az igazán közeli barátja. Sokan túl komolynak tartják.

Mik azok a vágyai, amikhez a mű olvasása hozzásegítheti? Nyitottság, másokba vetett bizalom, bátorság, spontán módon cselekvés.

Fülszöveg

Mit tennél, ha egy éjjel arra ébrednél, hogy valaki beköltözött a szobádba?

Az új lakóval nem könnyű az életed: a legváratlanabb helyeken bukkan fel, csámcsogva eszik az ágyad alatt, tiltakozik a fürdés ellen és még a szüleidnek sem beszélhetsz róla.

Azonban elég hamar megkedveled őt, erre  eltűnik. Ekkor olyanok csatlakoznak a kereséséhez, akiket korábban nem is ismertél … pedig ők is ott élnek veled együtt, ugyanabban a házban.

Érdekel, hogyan lehet kijutni egy porszívóból? Hogyan lehet bungee jumpingolni egy kémény tetejéről? Hogyan lehet feltűnés nélkül felmászni egy tanár fejére? Ha igen, akkor a válaszokat megtalálod a könyvben.

***

Tetszettek a fülszövegek?

A mesébe itt olvashatsz bele

 

VN:F [1.9.21_1169]
Rating: 10.0/10 (4 votes cast)

Leave a Comment

2 hozzászólás

  1. Eloszor is elnezest az ekezet nelkuli betukert.

    Lullabie: Koszonom, hogy irtal pm-rol.
    Tetszett, ahogy Abris besopri a szemetet az agy ala. Azert pm egy ido utan ezt szova tenne… vagy kihordana az egeszet a szoba kozepere.
    A ,,gyonyoruen megrajzolt boritot” en is szivesen megneznem. Tetszik a fulszoveg, amit irtal. (Rumini: igen!)

    Katalin: Rosszcsont Petya…meg jo, hogy az enyem Jogyerek (ha!ha!). Jol szorakoztam a ,,hivatasos terrorizalo” egy napjanak leirasan.
    Remelem, Petyanak nem kell majd eltitkolnia a tobbiek elott, hogy pm konyvet olvas. Inkabb azert akar titkolozni, mert mindenki kolcson szeretne kerni tole.
    Koszonom a fulszoveget!

  2. Szilvia, igen, én is néztem, hogy abban a kérdésben, hogy jó vagy inkább rosszcsont-e a gyerek, akinek ideális a könyv, erősen eltérnek a nézeteim tőled és Lullabie-től. Viszont az egy napjuk meg a problémáik leírása nem is különbözött annyira, szóval lehet, hogy csak a név volt a hibás. 😀