Gondolatok az előszűrésről

A 9. Aranymosás Irodalmi Válogatónál a mese- és a regénypályázatot különválasztottuk, csak regényeket vártunk. 154 pályázat érkezett. Az előszűrést ketten végezték, és lelkesen olvasták az írások elejét.

Megkértük őket, hogy írjanak egy összefoglalót az előszűrés tapasztalatairól. Természetesen ez általános kép, és nem biztos, hogy a specifikus, egyedi eseteket lefedi, de talán segít a kiesés okát megérteni, és a későbbi válogató során sikerrel debütálni az oldalon, bekerülve a short listre, a lektori szakaszba.

*

1. szűrő:

Köszönjük mindazoknak, akik idén megtiszteltek minket a pályázatukkal. Nagy élmény volt egy ennyire sokoldalú mezőnnyel foglalkozni. Minden egyes fájl megnyitásakor annak szurkoltunk, hogy egy újabb sikerkönyv első oldalaival találkozhassunk.

A nyelvi szint hullámzó volt, sok kéziraton érződött, hogy még nem alakult ki a szerző stílusa. A helyesírás szintén hullámzó volt. Sok esetben egy jó béta, vagy maga az író a word nyelvtani javításai alapján ki tudta volna javítani. Ez sajnos a hanyagság látszatát kelti, amit nyilván mindenki szeretne elkerülni, még akkor is, ha a problémás helyesírás alapvetően nem befolyásolta a továbbjutást. Azt javasolnám, hogy ne hanyagoljuk el az újraolvasást, tiszteljünk meg magunkat és a regényünket azzal, hogy időt szánunk az ellenőrzésre.

A szűrés során egy fontos kérdés volt, milyen maga a nyitás. Az első öt-tíz oldalon kirajzolódik, hogy mit állít középpontba az író, és milyen eszköztárral. Sci-fi, krimi, fantasy, romantika, netán kortárs realista? Melyik lesz a mű? Előfordult olyan kézirat, melynek az első tíz oldalából nem lehetett eldönteni, hogy fantasy, vagy félreérthetően megfogalmazott realista mű, mert későn indult be a világépítés, nem volt jó az információadagolás. A nyitás akkor jó, ha felkelti a figyelmet, és lehetőleg jellemző az adott zsánerre.

Az általam szűrt írások között sok volt a több nézőpontkarakterrel megírt kézirat. Ez a technika kicsit bonyolultabb, hiszen több szálat kell beindítani. A figyelmet már a nyitásnak is fenn kell tudnia tartani, és az első nézőpontnak is érdekesnek kellene lennie. Sok nézőpont esetén nyilván a történet íve lassabban fog kibontakozni, de ügyesen elhelyezz horgokkal fent lehet tartani a figyelmet. Ezt sajnos nem mindig sikerült elérni. 

2. szűrő:

Nagy örömmel és érdeklődéssel olvastam az Aranymosásra beérkezett részleteket. A legtöbb kéziraton látszott, milyen sok munka van benne, és mindenképpen elismerésre méltó teljesítmény megírni egy regényt.

Formai okokból kiesett az a pár mese, amit a szerzők ide küldtek (most már az Olvasó Szuperhős pályázat foglalkozik a meseírókkal). Illetve kiestek a kétszázezer karakter körüli hosszúságú kisregények, ezek regényalakban nem megjelentethetők, pedig akadt közöttük valóban igényes munka.

Az általam olvasott kéziratok nyelvi szintje többségében rendben volt, gördülékeny, jól olvasható, a választott zsánernek megfelelő stílusú szövegeket kaptunk. Akadtak sablonos megfogalmazások, klisék vagy éppen ezek ellenkezője: az eredetiség szándékával leírt, de az olvasó számára nehezen érthető, suta, zavaros képek.

A fantasy írások egy része közismert lényekkel, háttérrel dolgozott, de voltak abszolút eredeti és önálló világok is. Elenyésző számban akadt horror, thriller, erotikus regény és a realista történetek is háttérbe szorultak.

Narráció tekintetében szinte fele-fele arányban használtak a szerzők E/1-et és közeli E/3-at. Az E/1 általában közelebb hozza a főszereplőt az olvasóhoz, viszont gyakran megnehezíti a bemutatását. Ezeknél az első soroktól benne voltunk a főhős fejében, ám nem tudtuk, ki ő és miért teszi azt, amit éppen csinál. Több kéziratról elmondható, hogy a nyitó fejezetben kevésbé sikerült a nézőpontkaraktert bemutatni, a külsejének leírása, a hétköznapi tevékenységei és a múltjának rövid ismertetése mellett nem jelentek meg erős jellemvonások.

A regény elején sokan írtak rövid, mottószerű gondolatot vagy több oldalas prológust. Ezeknek az lenne a célja, hogy a történet egy későbbi vagy jóval korábbi jelenetét erős érzelmi töltéssel elénk rajzolja, ezáltal felkeltve az érdeklődést. Többnyire azonban nem érték el a kívánt hatást, a kezdő jelenetet nehéz volt összekapcsolni az utána következő részekkel és inkább zavaróan hatottak, mintsem rávilágítottak volna valami érdekes összefüggésre. Természetesen a szűrést ez nem befolyásolja, a döntés a regény eleje alapján történt.

Kiemelném még az információadagolás problémáit. Ebben két jellegzetes módot figyeltem meg. Az egyik, hogy egy jó, lendületes nyitójelenet után a szerző egy információs blokkban bemutatja a főszereplő múltját, vagy a történet előzményeit. Ez megakasztja az olvasót, és el is veheti a kedvét a továbbolvasástól. A másik mód, hogy a párbeszédes nyitójelenetben úgy záporoznak az összefüggés nélküli információmorzsák, hogy az olvasó csak kapkodja a fejét, azon töprengve, hogy mi is történik és kivel. Ide sorolnám azt is, amikor az első néhány oldalon szinte egyszerre felbukkan a regény több szereplője, ám csak a nevüket ismerjük meg és fogalmunk sincs, hogyan kapcsolódnak a főhőshöz és mi lesz a szerepük a későbbiekben. Természetesen nem kell mindent elárulni a regény elején, de jó, ha megismerjük egy-két fő karakter jellemét és motivációját.

Az előszűrésen kiesett művek egy része megéri az újragondolást, átírást, hiszen jó ötletek, izgalmas jelenetek, jó karakterek vannak benne és a hibák gondos munkával javíthatók.

Köszönjük a beküldött írásokat!

***

Szerdán a lektorok gondolataival ismerkedünk meg, kiderül, milyen általános benyomásaik voltak az idei anyagok kapcsán. Ha a lektori szakasz kapcsán kérdésetek lenne, a szerdai cikk alá várjuk.

Pénteken a vezető szerkesztői lektori következik, amiben szerepel majd a pozitív lektori véleményt kapott mű második elemzése, a Rakéta projektre javasolt regények, a Public Star, és az idei statisztikákról, és szintről pár gondolat az elmúlt évek tükrében.

Az irodalmi válogató véget ért mindazoknak, akiknek a műve nem jutott át az előszűrésen, ezek a kéziratok szabadok. Akiknek bekerült az írása a lektori szakaszba, azoknak a Rakéta projekt kihirdetésekor szabadul fel a kéziratuk.

*

Kedves Olvasók!

Az idei Public Star írásra szerda estig szavazhattok az adott szövegrészlet alatt lájkokkal.

Támogassátok kedvenceiteket! 🙂

 

 

 

 

 

 

VN:F [1.9.21_1169]
Rating: 10.0/10 (7 votes cast)
56 hozzászólás Szólj hozzá
  1. Nem tudom, hogy illik e ilyet kérdezni, de azt megtudhatom valahogy hogy specifikusan az én regényem hol csúszott el a szűrőn? Köszönöm előre is

  2. Zspider, sajnos nem tudunk egyedi válaszokat adni. Az első pályázat során próbáltunk, de olyan mértékű kommunikációs forgalmat vont maga után, amit sajnos nem tudunk kezelni.

  3. “A regény elején sokan írtak rövid, mottószerű gondolatot vagy több oldalas prológust.”
    Avagy mindkettőt egyszerre 😀 Óhhó, szerintem megtaláltam én a táboromat…

    “…az eredetiség szándékával leírt, de az olvasó számára nehezen érthető, suta, zavaros képek.”
    Y’know, így visszagondolva? Tényleg tagadhatatlan. Így fejből azonnal tudok is egyet, amit kifejezetten az eredetiség szándékával írtam ott az elején. Mentségemre válljon, az Én fejemben összeáll az a kép, de ha csak az én fejemnek lenne a történet, akkor leírnom sem kéne semmit 😀
    Úgyhogy akkor az első teendő a javítás során ezeknek a pucolása lesz, na meg a többi, bonyolultabb kép egyszerűsítése. Jogos, jogos!

    Mindenesetre, köszönöm a lehetőséget!
    Egy jövőbeli Aranymosás során még viszontlátjuk egymást, ezt garantálni merészelem 😀
    De addig is, ‘tréning montázs’ idő! Irány fel a hegyekbe gyakorolni, sok a munka! Hey-haj!

  4. Tehát lezárult a válogatás. Csak egy kérdés. Kizáró ok ha valaki nem Magyarországon él?
    Ausztriában, Bécsben élek, de Magyarnak érzem magam, és Magyarul írok. A Milliomosok faluja szatíra nem került be, és persze jó lenne tudni hol volt a probléma? Mondjuk érthetö ha a kiadó nem tud minden beküldött kéziratot külön véleményezni. Annak ellenére jónak talüálom a pályázatot.Még lenne egy pár kérdésem privát megjelentetéssel (véleményezés, lektorálás) kapcsolatban . Majd egy kicsit késöbb. Kellemes napot kívánok a csapatnak!
    (M.G.Rowen)

  5. Szép napot!
    Kissé bátortalan vagyok, amit lehet érződni fog a kommentemen. ^^”
    Mindenesetre, az én regényem se jutott át az előszűrésen. Viszont az alapját a történetnek nem szeretném elvetni. Nem igazán tudom, hogy hol máshol tudnám megkérdezni, ezért most bátorkodok itt megtenni. Azt tudom, hogy ugyanazzal a regénnyel nem lehet újra nevezni. Viszont azt lehet, hogy az alapötletet megtartom, de az egészet átírom és így küldöm be újra? A választ előre is köszönöm.
    Viszont, ha ez nem lehetséges, van esetleg valami más mód, hogy javítsak valahogy rajta?
    Szeretnék fejlődni, viszont se bétám, se ismerősöm aki ebbe tudna segíteni. A kurzusokat pedig bizonyos okok miatt sajnos nem tudom elvégezni.

  6. Felteszem, én meg a nyitáson buktam el.
    Vicces.
    Mégis inkább egy Sci-fivel kellett volna pályáznom fantasy helyett, az tök nyilvánvaló azonnal. Bár szerintem soha nem fogja senki überelni Andy Weir nyitását a Marsiban.

    Üdv Zspider, két és fél éve nem jártál a Mocsárban. Örülök, hogy látlak, ezek szerint nem kavarodtál el, csak próbálsz előrébb jutni. Jó egy ismerős “arcot” látni. Itt az oldalon van lehetőség jelentkezni a Kéziratszervizre. Nem olcsó, de nyilván megéri.

  7. Köszönöm! ^^

    Igazából megvoltak már előzőleg is ötleteim, avagy sejtéseim, hogy miket kéne javítani, de oly’ sok évig csiszolgattam már egyedül a történetet és írtam újra többször is, hogy úgy éreztem, már annak is a nyomát vesztettem, hogy mi benne a jó és mi a rossz.
    Igaz, valóban reménykedtem egy lektoriban egy részletesebb útbaigazításért, de összességében így is jó tapasztalatokat kaptam a pályázat során :3
    (Az öt hónap pedig egy jó kis vakáció volt, TÁVOL az állandó javítgatásoktól, így talán most egy frissebb szemmel kezdhetek újra 😀 )

    Immár lett pár útbaigazító kötél, hogy tudjam végre, merre menjek. Ez felettébb nagy segítség lesz!

  8. Sziasztok!
    Köszönjük a véleményeket.
    Tényleg jó lenne tudni, hol akadtak el a kéziratok, én abban sem vagyok biztos, hogy az enyémet a témája miatt egyáltalán a pályázat keretében tudtátok-e vizsgálni (middle grade regény), akár egy táblázat is hasznos lehet, de megértem a véges kapacitást. 🙂
    Gratulálok a kiemelt regények íróinak, izgatottan várom a kiadó döntését.

  9. @H.V.Z.
    Tudtommal, ha kurzusra nem tudsz jelentkezni, akkor ott van még a Kéziratszervíz.
    Annak oldalán az áll, hogy “ha nemleges lektorit kaptál, akkor a kijavított írást a kéziratszerviz után be lehet adni másodszor is az Aranymosás Irodalmi Válogatóra.”
    Bár arről nem ír, hogy az előszűrőn kiesettek is újraindulhatnak-e. Csak a lektorit jegyzi meg. ^^”

    Mindenesetre a kérdésed remek! Én is ugyanazzal a történettel indulnék a jövőben ismét, így én sem taganék meg némi friss információ az összes lehetőségről 😀

  10. Kedves Ferenc, a kiadó regényeket jelentet meg. A kifejezetten éles hangú politikai szatírákat nem tudjuk megjelentetni, csak a regénybe csomagolt társadalomkritikákat. Ezt most csak látatlanban mondom. De persze, lehetséges, hogy a nyitással volt gond.
    Aki egyedi elemzést szeretne, a Kéziratszervizes kollégák 12-14 oldalas elemzéseket adnak. Nagyon részletesen elemeznek.
    A külföldi lakhely nem kizáró ok. Volt már Afrikában élő nyertesünk is.

  11. Kedves H.V.Z.!
    Az a gond, hogy általában az író nagyon szereti a történetét, és nincs szíve alapjaiban átírni. Ráadásul az eszköztár szintje sem emelkedik csak úgy, önmagától. Ehhez gyakorlás kell.
    Akkor várjuk újra az írást, ha tudjuk, hogy ez a gyakorlás biztosított volt, vagyis két íróiskolai kurzus után. Aki nem ment át az előszűrésen, annak az őszi Szövegboncolót javasolom. Online kurzusok vannak heti feladatokkal, az országból bárhonnan elérhetők. Az anyagi rész van, akinek nehéz, de például egyik egyetemista hallgatónk havonta félrerakott egy összeget, és egy évvel később eljött a kurzusra.

  12. Kedves Psycozajco!
    A sci-fi nincs előnyben a fantasyvel szemben, mindkettő zsáner egyaránt be tud jutni a lektori szakaszba.

  13. Pedig nekem is óriási segítség lenne, hogy hol akadtam el. 11 éve dolgozom ezen a regényen, ami a történelmi témája és a kutatások miatt nem olyan nagy idő. 1-2 kulcsszó, kulcsmondat nagyon sokat segítene! Ígérem, nem kérdeznék vissza! Csak 1-2 támpontot kaphassak! 🙂

  14. Aranymosó

    Félreérthetően fogalmaztam, úgy értettem, hogy van megírt Sci-fim is, és azzal kellett volna pályáznom.

  15. Kedves Antiochia!
    Sajnos, nem lenne túl igazságos, ha egyik pályázónál megtennénk, a másiknál meg nem. A történelmi regényeknél általában három gond szokott lenni. Az egyik az, amikor az általános nyelvi szint nem elég jó. A másik kettőnél jó szokott lenni a mondattani rész, de vagy az információadagolás rossz, pl. egy tömbben hagyott történelmi tények, ismeretterjesztés rögtön a nyitásnál. Vagy pedig elavult a narrációs mód. Ezen nem a régies kifejezéseket, ízes mesélést értem, hanem azt, hogy az író a száz évvel ezelőtti regényeken és mesélési módokon nőtt fel, nem ismer kortárs történelmi regényeket. Például távoli E/3-ban mesél, követhetetlenül ugrál a nézőpontok között, vontatott tájleírásokkal kezd, nincsenek a szövegben horgok, vagyis “poros” a mesélési mód.
    Ez utóbbit nagyon nehezen tudják írók saját regényükről megállapítani. Kortárs magyar történelmi regényünk például a Meliki, A Kincsem, vagy Böszörményi Gyula történelmi krimije az Ambrózy báró.
    A kiadó oldalán bele lehet olvasni ezekbe, érdemes megnézni a nyitásokat. Ezen a címkén minden történelmi és történelmi romantikus megtalálható, vagy akár 56-os gyerekkönyv is:
    https://konyvmolykepzo.hu/cimke/tortenelmi

  16. Kedves GYHA!
    A middle grade regényeket is ide vártuk, és az előszűrők megnézték őket, formai okból nem eshetett ki.

  17. Kedves Aranymosó!

    Ismerem az adott műveket, köszönöm! 🙂 a támpontoknál nem csak magamra gondoltam, hanem mindenkire. 1-2 főbb gondolat, minden műhöz. Gondolom, az előszűrők is írtak fel maguknak egy-egy mondtatot. Természetesen, megértem, ha erre nincs kapacitás, csak írtad, hogy korábban volt ilyen. Itt mindenki sokat dolgozott a regényével és sajnos többségünk továbbra is a sötétben tapogatózik, hogy vajon mit ronthatott el. 🙂 Jómagam biztosan nem írtam történelmi tényeket tömbösítve, mert azt én sem olvasom szívesen, ahogyan a narrációs részeknél a tömör táj-és egyéb leírásokat sem. Mindegy, akkor majd megpróbálok rájönni máshogy, mi a baj. 🙂 köszönöm a segítséget! További jó munkát! 🙂

  18. És még valami! Szuper jó volt a pályázat! 🙂 Nagyon élveztem a kikerült részleteket és köszönöm a munkáját mindenkinek, aki szánt időt az én irományomra is! 🙂

  19. Kedves Antiochia!
    A pályázatnak én vagyok ez egyetlen ismert arca, és őszintén szólva nem szeretném még egyszer bevállalni azt a személyeskedést, amit az egyéni visszajelzések után kaptam. Így is zaklatnak íróként, zárt csoportokban fikáznak, sértett írók éveken át támadnak. Őszintén sajnálom, mert tudom, hogy a normális pályázóknak nagy segítség lenne, és éveken át segítettem is, saját szabadidőm rovására, de olyan mennyiségű rossz tapasztalatom van, hogy már csak a Rakétásoknak és a kiadóba bekerült szerzőknek adok egyedi tanácsokat. Sajnálom, és köszönöm a megértést.

  20. Gratulálok mindenkinek! 🙂
    Izgatottan várom, kik kerülnek a Rakétába.
    Azoknak, akik majd most állnak neki javítani a művüket, jó munkát, kitartást kívánok!

  21. Kedves Aranymosó!

    Sajnálom, hogy ilyen inzultusok értek! 🙁 Teljesen megértelek. Köszi a munkát és a türelmet! 🙂

  22. Kedves Aranymosó!
    Ha még régebben beküldtem egy regényt, ami az előszűrésen sem jutott át (érthető okokból), de azóta annyira átírtam, hogy a karakterken és címen kívül minden más lett, akkor azzal lehet még pályázni? Valószínűleg a nyelvi szinttel volt probléma, ami azóta sokkal jobb lett, illetve már egy több részes sorozatként kell rá tekinteni, nem pedig önálló regénye, mint a beküldéskor gondoltam.

  23. Kedves Aranymosó!

    Jól látom akkor a helyzetet?
    – Miután még az előszűrésen sem jutottam át, akkor:
    – Ha szeretnék indulni ugyanezzel a regénnyel akkor fizetnem kell az író tanfolyamokat, kettőt – kvázi vásárolni magamnak egy újabb lehetőséget 2×76.000-ért, vagy kukázom ezt a regényt, mely a fenti tanfolyamok nélkül, ezzel, itt újra jó eséllyel nem indulhatok többé, dolgozzak vele bármennyit – mert, hogy ha jól olvasom ezt írtátok.
    – És fizetnem kell egyáltalán azért, hogy bárki, bármi mondjon a regényemről, a Kéziratszerviz formájában? X összeget.

    Közben pedig, ahogy sokan mások, a lelkem eladtam volna már néhány jó szóért, vagy csak egy érdemi kritikáért egy olyan kiadótól akiben megbíztam annyira, hogy beadtam nekik a kéziratomat?

    Ha a fenti kérdéseimre a válasz igen, akkor köszönöm, egy élmény volt.

    Üdvözlettel Hermész

  24. Én egy hónap alatt írtam meg a regényemet, reggelente 2-3 órát dolgoztam rajta, folyamatosan jöttek az ötletek, csak azt nem tudtam, mi lesz a vége. Végül nem lett vége, hanem megírtam egy 2. részt, majd egy harmadikat is. A szerkesztés, az ellentmondások kiküszöbölése, némi – nem túl sok – átírás még kb. 10 napot vett igénybe, az utolsó napon sikerült beküldenem. Sajnos, nem tudtam, hogy van minimális terjedelmi követelmény, de ha nem lett volna, valószínűleg akkor sem került volna ki a művem. Viszont megpróbáltam, reménykedtem, vártam a részleteket, és magát az írást nagyon élveztem. Jó volt, hogy van egy ilyen lehetőség, ez adta meg a lökést, hogy megpróbálkozzam megvalósítani egy régi álmomat. Az igazság az, hogy kb. 100 könyvem /vagy nevezzük kisregénynek/ jelent már meg, de mind csak műfordítás volt. Az Aranymosás nélkül nem hiszem, hogy nekiduráltam volna magam valami másnak, úgyhogy hálás vagyok a KK-nak.

  25. Kedves Hermész!

    Nem várhatod el egy kiadótól, hogy térítésmentesen elolvassanak 150+ regényt és mindhez érdemi kritikát írjanak. Ha csak ezzel foglalkoznának, teljes kapacitásukat felemésztené, és akkor ki jelentetné meg nekünk a kedvenc könyveinket? 🙂
    A regényed azért nem jutott tovább, mert nem ütötte meg az elvárt szintet. Természetes, hogy javítás után próbálkozhatsz újra, ahogy az is természetes, hogy a kurzusoknak, véleményezésnek ára van. Minthogy ezeket is családjukat eltartani kívánó emberek végzik, mint minden mást.

    Aki mélyebben beleássa magát az írás, könyvkiadás világába, az látja, hogy az Aranymosás egy ritka jó ugródeszka, lehetőség kezdő íróknak.

  26. Gabriella, ez szép teljesítmény, én 4 évet kotlottam az első regényemen (kamaszkori zsengéhez méltóan meg se próbálnám beadni, nem a terjedelme miatt esne ki :))), aztán egy pár hónapos mesekönyves kitérőt leszámítva (ez szebb véget ért, még biztos kapható itt-ott) vagy hét évet vajúdtam a mostanin. Remélem a sorozat megszakad, és a harmadik regény nem fog tíz évig tartani…. 😀

  27. Egy hónap…! :O
    Gabriella, magasra emeled a lécet nekünk! 😀 Nekünk is bele kell húznunk ebbe a munkamorálba, ha nem akarunk lemaradni!

  28. Kedves F.H.

    – Mint mondtam, néhány szóval, mondattal is megelégedtem volna. Ez aligha emészti fel a teljes kapacitásukat.
    Mert így a mérce és szint melyet említesz a legtöbbünk számára csak egy levegőben függő szavak, összehasonlítási alapok nélkül, és az általánosságban megfogalmazott előszűrői és lektori gondolatokból honnét tudjuk, hogy mely mondatok igazak ránk és kell foglalkoznunk vele. Így pedig mindezt érvek hiányában gond nélkül, akár az emberi lélek legmélyebb bugyraiba megmerülve is vitathatjuk, az idők végezetéig.
    Az is ingyen van és nem sok kapacitást emészt fel. De nem tesszük meg, mert az, hogy ezek után kimosakodjunk az egymásra és a magunkra dobált sárból, már egyáltalán nem olcsó és talán nem is lehetséges.

    Ennyit szerettem volna csupán.
    Elnézést érte.

    Nem zavarok többé az oldalon.

    Maradok Tisztelettel és Üdvözlettel, Hermész

  29. Psycozajco! Nem vesztem el biza, sőt a blogomon mai napig aktívan publikálok csak sok projekt elvette az időmet a láptársaimtól 🙂 Köszönöm a szerviz tanácsát és megvallom ezért is kérdeztem mi is volt a könyv hibája. Ha a felmerülő gond több, mint szerkesztői vagy dramaturg akkor nem biztos, hogy szeretnék fizetni egy hosszas javítási műveletért, hogy jövőre ismételten ellegyen utasítva a könyv pusztán azért, mert még mindig ugyanazzal az alap hibával rendelkezik. Van elég könyv szüleményem, hogy ne kelljen egyet erőltetnem, ha az nem volt megfelelő a kiadónak, tudjak a következő lehetséges aranyrögért nyúlni.

  30. Kedves Hermész, a FB-on keresd meg a Világ bétái, egyesüljetek csoportot. Egész biztos lesz valaki, aki szívesen elolvassa és véleményt mond és nem is biztos hogy “nekem, öööö, tetszett” szinten.

  31. Érdekes lenne látni azt is, hogy vajon a 154 pályázó, korosztályilag hogyan oszlik el.
    A mesekönyvesnél is érdekes lehet. Vajon melyik korosztály mit ír?

  32. @Kristin M. Furrier: A bejegyzés szerint pénteken jön a statisztika (is), szerintem abból a pályázók korosztálya is kiderül majd. 🙂 Kivéve a mesekönyveseké, mert az idén már külön pályázat (az olvasókönyves).

  33. Kedves Anna, kedves Norbert,
    a “művem” mindössze 549 KB volt, és az igazsághoz hozzátartozik, hogy magam sem értettem, honnan jön a sztori, honnan jönnek az ötletek. Talán a reggeli fél ötös kelés és a jó kávé /S… F…., illetve P……/ segített. Vagy tíz évvel ezelőtt megpróbálkoztam egy mesekönyvvel, a kb. 10. oldalnál elakadtam, null, zero, semmi ötlet. Utána is elkezdtem egyet, egy romantikusat, kb. három oldalra futotta a szellemi képességeimből. Nos, lehet, hogy ennyi volt bennem, ez a három /+ negyed rész a 4.ből/ részes parasorozat, és talán… az Olvasó Szuperhősre is küldtem be 2 szösszenetet és 3 verset, szóval, még reménykedem.

  34. Kedves Aranymosó!
    Mennyit olvastak el egy regényből, amíg eldöntötték, hogy átjut-e a legelső szűrésen, vagy sem? És milyen szempontok alapján döntöttek a továbbjutásról? Nyilván szem előtt tartották, hogy a mai kornak megfelelő legyen a nyitás és az olvasó megfogása, a főhős, a fő konfliktus és a világ bemutatása, de mennyi ez az annyi? Én például egy kevés áldozattal járó csatajelenettel kezdtem, ami okkal nem torkollott vérfürdőbe, de a motiváció, ami az ok mögött áll, később került kifejtésre, a megfelelő személy számára. A második fejezetbe tettem egy erős horgot, a harmadikban mutattam be egy másik fontos szereplőt, és a negyedikben a világot. A horog a hatodik fejezetben megerősítést nyer, itt indul egy párhuzamos szál. Közben megtörténik a főhős életszakaszának, környezetének a bemutatása, de a konkrét kalandra hívó esemény a 30. oldalon, a regény kb. 12%-ánál jelenik meg. Azt mennyivel kellett volna előre hozni, hogy ideális helyen legyen?

  35. Egy kivételével – ott a téma idegesített – mindegyik részletet elolvastam, és általában azt éreztem, hogy a szerzők rengeteg energiát fektettek a munkájukba, művükbe. Szeretnék mindenkinek gratulálni, aki megírt egy könyvet /vagy többet/, és szívből kívánom a legjobbakat nekik is /és magamnak is, persze/ Olyan sok jó stílusban kezdett, igényes olvasmánnyal találkoztam! Sajnálom, hogy csak egy jutott tovább.

  36. Kedves Hermész!
    “Ha szeretnék indulni ugyanezzel a regénnyel akkor fizetnem kell az író tanfolyamokat, kettőt – kvázi vásárolni magamnak egy újabb lehetőséget”
    Egy regény kiadása és egy elsőkönyves elindítása olyan összegekbe kerül, hogy ha valaki kifizeti a kéziratszervizt és az összes kurzust, akkor is a töredéke ennek. A kiadót nem lehet “lefizetni” ezzel, ez botor remény.
    Nem végzünk tömegoktatást, mindössze évi 15 fővel foglalkozik a kolléga. A Szövegboncoló kurzus felvételi szintje kb két paraszthajszállal van az előszűrési szint alatt, és azok fognak rá bejutni, akik tényleg a határon vannak, és egy mentorral már fejleszthető a tudásuk. A következő kurzusnál is felvételi lesz, és az író csak akkor tud bejutni, ha tényleg gyakorolt, és beépítette a tanultakat.
    Az, hogy 8 héten át részletesen magyaráz a mentor, minden kérdésre felel, minden szöveget kijavít, nem várható el ingyen.

    Természetesen érthető, hogy van, aki nem tud kurzusra menni. Nekik alapítottam a Világ bétái egyesüljetek Facebook csoportot, ahol egymást segítheti az írók, és nekik lett segítségképp kiadva a pályázat összefoglaló tapasztalata A siker tintája című könyvben.
    Remélem, tudtam segíteni.

  37. Kedves János!
    Az első 5-10 oldalt olvassák el, és ha nem tudnak dönteni, akkor beletekernek, és a közepén is megnézik a szöveget, hátha csak a nyitás volt gyenge. Egy csatajelenet működőképes nyitás lehet, ha érzékletesen van leírva.

  38. Kedves Aranymosó!

    Az előszűrőn átment regényeket meddig olvassa a lektor? Az egyik műnek előolvasója voltam, és lektori értékelés olvasásakor merült fel bennem a kérdés.

  39. Kedves Szabadka!
    5-10 oldalt mindenből, és ha nem tudnak dönteni, hogy kikerülhet-e az oldalra, akkor többet.

  40. Kedves Aranymosó!
    Szerintem it történt egy félreértés, ha jól olvastam, Szabadka kérdése arra vonatkozott, hogy az előszűrőn már átjutott, oldalra kikerült műveket a lektori szakaszban végigolvassák-e, de a válasz mintha az előszűrésre vonatkozott volna (?)

  41. Én úgy tudom, hogy vévigolvassák, de ha nagyon súlyos dramaturgiai hiba van benne, akkor a konfliktustérképet nézik meg, hogy van-e értelme tovább olvasni, mert abból kiderül, milyen a történet főíve.

  42. Nem. De a lektori szakaszról majd a szerdai cikk alatt érdemes beszélni, abban sok támpont benne lesz.

  43. A pályázati kiírásban szerepel valami olyasmi, hogy kiesik az a mű, ami nagyon hasonlít egy másikra. Volt idén ilyen? Csak, mert ez a korábbi évek során nem volt benne a kezdő cikkekben.

  44. Igen volt. Minden évben előfordul, hogy ismert filmek, könyvek klónjait kapjuk. Ilyenkor nem arról van szó, hogy az író egy ismert toposzt használ pl vérfarkasok témája, de mellette egyediséget visz bele. Hanem arról, hogy a helyzet, a szereplők, az alapfelállás mindenben ugyanaz, lényegében fanfic az írás.

  45. Kedves Bonanza,
    minden évben minden területen jellemzők a fanfic írások. Ilyenkor könyvek, híres számítógépes játékok, filmsorozatok hatást gyakorolnak, pl Assasin’s, Odaát, Éhezők Viadala, Szolgálólány meséje, Trónok harca. Minden, ami a populáris kultúrában benne van.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük