Ez az Írástudó Íróiskola Hetek harmadik hete az Aranymosás oldalán. Mindig az egyik kurzusé a főszerep: a 100 szavas játék témája illeszkedik a kurzus tematikájához, a nyertes művét az oktató szerkeszti meg, bemutatjuk az egyes kurzusokat, és az oktatót szabadon lehet kérdezni a tematikáról, arról, hogyan segíthet ez a kurzus a jobb íróvá válásban, illetve hogy néz ki maga az oktatás.
Tarts velünk, és ezen a héten ismerd meg a Leírás kurzust!
Moskát Anita cikke következik
*
Ha a leírás szóba kerül, sokan azt gondolják, „divatjamúlt”, már nem azt az időt éljük, ahol harminc oldalon át szeretnénk olvasni a török sereg vonulásáról, miközben minden egyes fityegő rojton elidőzünk – szerintük csak lassítja a cselekményt, az olvasó meg úgyis átlapozza ezeket a részeket. A másik véglet, amikor egy író mindent, amit csak elképzel, megpróbál átadni az olvasónak, ezért a karakterét az íriszének csillanásától kezdve az utolsó szőrszál dőlésszögéig bemutatja, ha már ilyen részletesen kitalálta.
Persze a leírás nem divatjamúlt, és nem arra van, hogy az olvasó részletekbe menően pontosan ugyanazt lássa, amit az író elképzelt; ez utóbbi amúgy is lehetetlen. A leírás egy eszköz az író kezében. Nincs egyetlen helyes használati módja: egy hosszas leírásokkal tarkított könyv is lehet végig érdekfeszítő, és a minimalista stílusra is csettinthet elégedetten az olvasó. A lényeg, hogy az író ráérezzen, mikor és hogyan használja ezt az eszközt, hogy a szöveg azt a hatást érje el, amit ő elképzelt.
A kurzus során Kleinheincz Csilla előadásai és egy sor gyakorlat segít abban, hogy ezt a leíráshoz tartozó írói eszköztárat fejlesszük. Sokfajta stíluselemet próbálunk ki, hogy mindenki megtapasztalja, melyek állnak közel hozzá – kísérletezünk a rövid mondatok feszültségteremtő erejével, vagy épp ellenkezőleg, akár hosszas bekezdésen át tartó mondatkígyóval. Ide tartozhatnak a költői képek is: más a hatása és a hangulata egy szikár szövegnek, és más egy metaforákban gazdagnak, de egyik sem jobb vagy rosszabb a másiknál. Egyik módot sem kötelező követni, a cél az, hogy az író megtalálja a saját hangját. Foglalkozunk azzal is, hogyan ne billenjen át a szöveg giccsbe – a túl szépnek szánt kifejezések néha banálissá válhatnak, a költői képek kiválasztásakor is fontos elkerülni a kliséket. Ha valakinek a szeme ragyogását a csillagokhoz hasonlítjuk, egy szituációt pedig „valóra vált rémálomként” írunk le, olyan elkoptatott kifejezésekhez nyúlunk, amelyek már nem hatnak igazán az olvasóra. Annyiszor olvasta őket máshol, hogy elveszett az erejük.
A leírás kurzus másik fontos része pont ezeknek a közhelyeknek az elkerülése, hogy megtanuljuk másként látni. A jó leírás a jó megfigyelésnél kezdődik. Ha megfigyelünk egy személyt vagy egy helyszínt, lehet, hogy elsőre tíz közhelyes dolog tűnik fel vele kapcsolatban, amit minden nap észreveszünk, vagy amit mindenki más is észrevesz. De ha kitartóak vagyunk, a tizenegyedik olyan egyedi jellemző lehet, amely már élővé tehet egy szöveget. Egy elegáns nő kosztümje alól kilógó tetoválás, egy friss sírhantra letűzött szélkakas olyan részletek, amelyek kirángatják az olvasót a megszokott sémából, hogyan „szokott” kinézni egy ügyvédnő vagy egy temetés.
Mert ez is a leírás feladata: úgy láttatni, ahogy az író szeretné, hogy az olvasó lásson. Fontos dolgokra terelheti a hangsúlyt, vagy elrejthet másokat, de akár a karakter érzelmeit is megmutathatja általa: elég elképzelnünk, mennyire másként lát egy utcai karnevált egy véletlenül odakeveredő tömegiszonyos, egy áldozatokat kereső zsebtolvaj, vagy egy lufira és kürtős kalácsra vágyó kisgyerek. Nincs két ember, aki ugyanúgy írná le ugyanazt a helyszínt vagy eseményt, minden elé odakerül a személyes szűrő.
Nem csak azoknak ajánlom a kurzust, akik szeretik a hosszas leírásokat, hanem pont azoknak is, akik tömören írnak: egy-két jól megválasztott, precíz mondattal jellemezni valamit ugyanolyan kihívás, mint egy burjánzó bekezdéssel. Bármelyiket is szereti valaki, ez a nyolc hét része lehet annak, hogy bejárja a maga által választott utat.
Ha a kurzus felkeltette az érdeklődésedet, 2017-ben még tudsz jelentkezni rá: az őszi időszakban október–november során kerül megrendezésre a kurzus, jelentkezési határidő szeptember 1. Kattints ide további részletekért!
*