A regények mellé gyakran szinopszist, azaz áttekintőt kérnek a kiadók, és szegény szerző bajban van, vajon mit, mennyit és miről írjon. Idehaza kevés kiadó oldalán találunk erről információt.
Ha egy mű nem illik a kiadó profiljába, már szinopszis alapján kiszűrik. Mielőtt bármilyen írást beküldünk, érdemes tájékozódni, milyen könyveket jelentet meg az adott kiadó. Ha nem tettük meg, ne csodálkozzunk, hogy egy mesekiadót nem érdekli a korszakalkotó romantikus regényünk.
Ha a kiadó profiljába vág az írás, és van anyagi lehetőség új szerzőket megjelentetni, akkor alapvetően nem a szinopszis dönt, hanem beleolvasnak a műbe.
Minden kiadó kicsit más vár a szinopszistól. Ha a Könyvmolyképzőnek küldesz írást, akkor valószínűleg velem találkozol. Legyen egy adatlap, melyben megtalálható a szerző neve, írói álneve, e-mail címe, telefonszáma, mű címe, karakterszám (szóközökkel), tematikus besorolás (pl krimi, mese, misztikus-romantikus stb), célközönség.
A szinopszisban kérem feltüntetni a fő karaktereket, a történet vázát, és a háttérvilágot:
1. A karakterek:
Soroljuk fel a főszereplőket, a történet szempontjából lényeges információkkal. Ne írjuk le a külsejüket, ne húzzuk el a bemutatást, szigorúan csak a lényegre koncentráljunk. Sablonosnak fog tűnni, de ez nem baj.
Ha egyes fejezeteket más-más szereplők szemszögéből írtunk meg, akkor minden nézőpontkaraktert magyarázzunk el. Ha E/1-ben írtuk, akkor lehet, hogy az elbeszélő a főszereplőnk, de mellette kiemelkednek a jelentősebb mellékszereplők. A mellékszereplőket akkor kell bemutatni, ha a történetben kulcsfontosságú szerepük van, például rajtuk fordul meg a cselekmény, beléjük szerelmes a főhős, ők az ellenség stb.
A karakterek bemutatására fél oldal bőven elegendő. Történelmi regényeknél néha kell a családfa, így ott nem baj, ha több információt megosztunk. Mindenképp jelezzük, melyik szereplő kitalált személy. A valós személyeknél érdemes feltüntetni, mennyi kutatómunkát végeztünk, és hol kezdődik a képzelet.
2. A történet:
Minden regény cselekményét el lehet mondani legföljebb egy oldalban. Ha nehezen megy, írjuk le, hogy fejezetenként mi történik, majd húzzuk ki a fölösleges szavakat, főleg a jelzőket, töltelékszavakat.
A szinopszis minél színesebb megírása, és a végkifejlet sejtetése egyes kiadóknál beválhat, de a legtöbb szerkesztő utálja. A figyelem felkeltésére az e-mail szövege való, nem a szinopszis. Az összefoglalóban egy-két jól elhelyezett, egyedi jelző elég, nem kell a nyelvi szintet csillogtatni. Koncentráljunk a minél áttekinthetőbb történetvázra, melyben a fontosabb konfliktusok és azok végkifejlete is szerepel. A lebegtetés nem figyelemfelkeltő, hanem idegesítő. Nyugodtan írjuk le, ki a gyilkos, hogyan találnak egymásra a szerelmesek, hogyan menti meg a világot a főhős.
Ha nem tesszük, a szerkesztő levonja a következtetést, hogy a szerző nem tudja, miről szól a műve. A szerzők időnként tényleg nem tudják.
Főleg a szépirodalmi körökben mozgó amatőr írókra jellemző, hogy a cselekményt alárendelik a leírásoknak, lélektani ábrázolásnak, a lét mesterségesen kitágított pillanatainak. Ha ilyen művet írtunk, akkor se feledjük, hogy minden létező mozgásban van, legalább atomi szinten. Keressük meg, mi változik a regényben, külső események síkján és lélektani síkon, és megtaláltuk a történetet.
A szerzők másik csoportja a „túlírók”. A legtöbb regény elmesélhető 600 ezer karakterben, ami 1,2 – 1, 5 millió K, ott erősen valószínű, hogy az író elveszett a lényegtelen részletekben. Ha megfelelően eltévedt, akkor kezd trilógiát tervezni. Az ilyen szerzők hajlamosak az ötoldalas szinopszisra. Fókuszáljunk!
3. Háttérvilág:
Sci-fi, fantasy, történelmi regény esetén mindenképpen kell a háttérvilág leírása. Jó esetben egyedi a művünk, hiszen az új világ megteremtésének öröme miatt léptünk ki a saját korunkból. Ilyenkor nem okoz problémát a világ ismertetése, de ne vigyük túlzásba, fél oldal elég róla.
Ha fantasy szerzőként ehhez a ponthoz a „sima középkor”, „napjainkban élő vámpírtársadalom”, „varázslóiskola” az, amit oda tudunk írni, akkor ne fecséreljük a szerkesztő idejét. A kezdő szerzők gyakran nem veszik észre, hogy a történetük háttere teljesen lopott, és nullás vért iszogatnak a vámpírok.
Sci-fi regényeknél a szerkesztő a háttérvilágra különösen kíváncsi. Általában ez a szerzőréteg jól tájékozott, mivel a hard-sf komoly kutatómunkát igényel. Ha űroperát írnak, akkor előfordul, hogy az írás akaratlanul filmes, szerepjátékos, vagy számítógépes élményekből táplálkozik, ami szintén elcsépelt, és gyakran kiderül a szinopszisból.
A történelmi regényeknél a háttér a politikai helyzetet jelenti. Ha ismert korokról van szó (pl Károly Róbert uralkodása), akkor elég pár szó, és az évszámok, helyszínek megadása. Ha kevésbé ismert az időszak (pl a Quing-dinasztia bukása), akkor érdemes bővebben kifejteni.
Összességében a szinopszis akkor jó, ha egyszerű, áttekinthető, és gyakorlatias.
– varga bea –
Na, ezt elmentem magamnak…:-) köszi, Bea!:-)
Kedves Bea!
Tetszett ez a lényegre törő összefoglaló. Sok hasznosat megtudtam általa.
JT
Huh, ez most nagyon jól jött 🙂 Köszi, Bea 🙂
A háttérvilágba csak az tartozik bele egy urban fantasy vagy fantasy történetnél, hogy az adott természetfeletti lények hol élnek, vagy a táplálkozásukat, szaporodásukat, képességeiket is le kell írni?
Egyik sem, simán csak egy átfogó képet kell adni, kiemelve a történet szempontjából fontos dolgokat.
„Minden regény cselekményét el lehet mondani legföljebb egy oldalban” Egy komolyabb regény cselekméyét (eseleg 400.000 feletti terjedelemmel) kizárt dolog, hogy el tudja az író mondani egy oldalban. A tartalom lesz az, amire gondolsz, az elmondható.