Közel kilencven perccel később, a folyosón a németórára várakozva még mindig a matekkal volt tele a fejem. Ez a dózis megártott az agyamnak… szinusziksz deriváltja koszinusziksz, természetes alapú logaritmus iksz deriváltja egyperiksz, iksznégyzeté meg kétiksz… ááá, egy matematikus hogy képes ilyenek között élni? Francba az egésszel. Ráadásul Lali sincs sehol, lehet feltartják az osztályában. Vagy a tizenegyedikes matekosok találták meg őt, és próbálják szétszedni a maradék önbizalmát. Az újabb csengőszó nem segített aggodalmamon, ráadásul „kedvenc” némettanárom szokásától eltérően, nagyon hamar ott termett nálunk.
– Guten Tag!
– Guten Tag liebe Frau Lehrerin! – feleltük kórusban.
– Setzt euch! – Hitler néninek is lehetett volna becézni. A viselkedése erősen hajazott egy keményvonalas náci tisztre… csak a bajusz hiányzott neki. Dús, fekete haja és szögletes, vastag keretes szemüvege a német nyelv jelképévé vált nálunk.
– Dávid, olyan rég hallottam a hangod, gyere ki felelni! – jelentette ki hirtelen. A szívem leállt a vérkeringésemmel együtt, elfehéredtem, és nem tudtam megmoccani.
– Tanárnő, ha lehet, én ma inkább nem élnék ezzel a lehetőséggel.
– Auf Deutsch, bitte! – elismételtem – Warum? – mégis miért… mit gondolt…
– Ich habe für heute nichts gelernt – nem tanultam semmit mára.
– Valóban? – érdeklődte magyarul – Nem leszünk így jóban, mein Schatz!
– Nem vagyok a drágája… – mormogtam.
– De bizony, hogy vagy! Ezen az órán az vagy nekem, amit én mondok… és nem szeretném, ha visszaszólnál, a kellő tiszteletet meg kéne adnod a felnőtteknek! Egyes!
– Tanárnő! Ez sorozatban a harmadik!
– Lehet, hogy tanulni is kéne…
– Akkor bezzeg sosem hív ki, mikor meg is teszem, vagy önmagamtól jelentkezem!
– Hallgass el, különben kapsz egy negyediket is! – fekete szemei felizzottak, kinéztem belőle, hogy a kezében kattogtatott tollal lyukat nyitna az ádámcsutkámra.
– Dávid, tedd azt, amit mond! – suttogta mellettem Móni, az egyik normális csajszi az évfolyamról.
– Ó, Mónika szívem, csak nem felelni akarsz?
– Nem. Dávidnak tanácsoltam valamit mindössze.
– Nem akarsz felelni? Mit szólsz akkor te is egy egyeshez?
– Tanárnő, álljon le! – pattantam fel. A hátsó sorban Mira halkan ú-zott egyet.
És így jutottam el megint az igazgatói iroda elé. Szerencsémre ő nem tartózkodott az iskolában, ezért a jó fej, de igazságos, második igazgatóhelyetteshez kerültem be (őt visszük majd a végzős osztálykirándulásra kisérőtanárnak):
– Már megint a német? Dávid, tanulja már meg, hogy némely esetekben érdemes inkább le kell nyelni, amit mondanak!
– Nem vagyok rá képes… főleg ezzel a nővel nem.
– Tudom, maga és Judit kölcsönösen rühellik egymást.
– Tényleg?
– Mást se hallok egy-egy németóra után, hogy a Pásztor Dávid így, a Pásztor Dávid úgy.
– Direkt szívat egyfolytában! – fakadtam ki.
– Nézze Dávid, én ezt elhiszem… és valójában az ön pártján állok, azonban én ez ellen nem tehetek sokat.
– Kirúgathatja…
– Persze, és akkor egy tanár sem maradna a Lovassyban. A helyzet korántsem ilyen egyszerű… tudomásom szerint mindössze önt pécézte ki magának az összes tanítványa közül.
– Tényleg? – rohadjon meg… ezt már nem mertem kimondani.
– Igen. Ellenben… a tanítási módszerei nem a legjobbak. Az ő diákjainak az átlaga majdnem négy tizeddel rosszabbak mint más némettanároknál. Valamint a személye is eléggé… hogyismondjam…
– Arrogáns? Személyi kultuszt keltő?
– Ne túlozza el ennyire… a lényeget viszont érti.
– Na végre, valaki az én oldalamon van.
– Igen Dávid, de ezt én még mindig nem mondhatom ki. Itt most egy dorgálás folyik, nem pedig a kétségek enyhítése! Örüljön neki, hogy az igazgató úr jelenleg házon kívül van… ő nem lett volna ennyire megértő, mint én.
– Tudom tanár úr… ezért is szeretjük mi magát.
– Az osztályában ért sérelmeket nyelje le, és ne a személyzeten vagy más ártatlan embereken töltse ki a haragját. Ismerem személyesen én is a Piros Mária-Tóth Márk bagázst, nem érdemes rájuk egy percét sem pazarolnia – bírtam Zoli bát. Érthető okokból.
– Ma reggel kicsit túllőttek a célon.
– Az osztályfőnök jelezte… látta a képet. Majd beszélgetek velük is pár percet, hátha észhez lehet őket téríteni.
– Mirát? – gondolva az utóbbi négy évre – Tanár úr, ahhoz minimum csoda kellene.
– Én nem tudom, mit követett el ellene, de nagyon a szívébe gázolhatott.
– Az exe vagyok – ismertem be elpirulva.
– Ó – nyelt egyet. Ő sem számított erre a válaszra – Ez így, megmagyaráz pár dolgot. Nade, menjen vissza, még mielőtt vége az órának…
– Élvezet lesz látni liebe Frau Lehrerin kéjesen mosolygó arcát.
– Csak ne szóljon egy szót se! Tegye azt, amit ő, egy kis mosolygásért meg úgysem írhat be semmilyen jegyet. Ha meg igen, azonnal jöjjön ide, és akkor legközelebb őt hívom be – épp kiléptem volna az irodájából, mikor utánam kiabált.
– Azért néha tanuljon! A rendszerben látom az átlagát, és cseppet sem vigasztaló.
– Higgye el, nem fogok megbukni.
– 1,8… szedje össze magát – erről tudtam. Ráadásul a mai egyes még tovább fogja rontani – Legfeljebb év végén felelek a kettesért.
– Záróvizsgán találkozunk! – poénkodott.
– Viszontlátásra!
Jelzőcsengőre értem vissza. A többiek arcán az agyhalál általános tüneteit véltem felfedezni, Móni a padon feküdt, és a kezeibe temette magát.
– Alles gut? – szegezte nekem a kérdést, elnyújtott u betűvel. Ahogy szokta.
– Ja, natürlich.
– Aufgezeichnet! – visszafordult a többiekhez – Hausaufgaben sind: – és elsorolt vagy tíz feladatot házi gyanánt. Gyilkos szemekkel nézett rám szinte mindenki a csapatban – És aki nem készíti el hétfőre, kétszer ennyit kap! Lehet egy szaktanárit is hozzácsapok. Dávid, te pedig készíts egy előadást a tanár-diák kapcsolatról, ugyanúgy hétfőre.
– Tessék?
– Minimum húsz perc hosszú legyen, lehetőleg nyelvtani hibák nélkül és a témáról szóljon, ne forduljanak elő benne kicsapongások! – összecsapta a naplót – Steh auf! – vigyázzba kellett állnunk – Auf Wiedersehen!
– Auf Wiedersehen! – jött a válasz kórusban. Vele a viszontlátást halogatnám a pokolig… vállával nekem jött, ahogy sietett ki a teremből.
– Csak nyugi Dávid! – fogta meg kezem Móni.
– Beírta végül neked az egyest?
– Be hát… mire számítottál? Én ugyan nem mentem ki felelni… aztán rácuppant Mirára, mikor látta, hogy nagyon röhög… de az a mákos kis ribanc négyest kapott.
– Négyest? Annyit se tud németből, mint én!
– Nyilván a tanárnő drága tovább akart minket cukkolni. Nyekegett pár sort, aztán mondta neki, még van mit fejlődnie, de már alakul, és mindenki meglepődésére jó jegyet kapott. Bezzeg, ha te mentél volna ki ugyanezzel a teljesítménnyel…
– Dávid, mein Schatz, sokkal többet kellene tanulnod, de látom az igyekezetet, kettes! – utánoztam az affektálós, vékony hangot.
– És akkor még örülhettél volna, hogy ilyen jóindulatú volt…
– Nem baj, már csak egy hónap, és még egy év, aztán soha többé germán nyelv! Megelégszem én az angollal is!
– Lovassy… mit vársz? Ha kell, a fenekünkön nyomják fel a második nyelvet…
– Análisch tanulásch – Móni elnevette magát.
– Nem maradsz itt? Úgysincs itt ma Gabi, egyedül lennék teljes nagyszünetben – a barátja valamilyen küzdősportot űzött, és egy versenyre vitték el Székesfehérvárra.
– Meg kéne találnom Lalit – a lány fintorgott… ő sem bírta túlságosan kedves barátomat. Mondjuk, Móni nem küzdött meg a csöndes fiú barátságáért. Én igen.
– Minek? Ahelyett hogy itt lennél velem, és szendvicseznénk együtt?
– Móni, te nem is eszel semmit, ez gyenge indok volt!
– Azért megpróbálhatom, nem?
– Bocsi, de vissza kell adnom neki egy könyvet… na meg, nem beszéltem vele egy ideje – ez csak részben volt igaz. A füzetét hiányolta, viszont elfelejtettem behozni egész héten, és csak tizenhét óra telt el legutóbbi beszélgetésünk óta. Ilyen kis cseles voltam… de ezek a részigazságok is elegek Móninak.
– Jól van, sipirc!
– Köszi! – miért köszöntem meg?
Az udvaron találtam rá a kis pisis tizenhat évesre. A fűben ült, a kerítés mellett, és ahogy néztem, elfelejtette betenni a kontaktlencséit, szemüvegben oldotta meg a következő órára a fizikaleckét. A reggeli időjárás eltűnt, a nap kisütött.
Lali elmehetne egy fehér etiópnak, olyan vékony, és súlyához képest magas is. Orra piros, mintha mindig inna, habár ez nem igaz, valamilyen bőrbetegsége van, ami csak az arca közepén jött elő. Haja szögegyenes és barna, hosszú, de a fejére tapad, így nem látszik annyira. Törökülésben ült, nagyon elmerült a feladatban… egy perce szobroztam mellette, mire felnézett a papírból:
– Á, szia – kezet ráztunk, aztán lehuppantam mellé. Nekem angolóra a következő, így nyugodtan hátradőlhettem… úgyis filmezünk, leckét meg idén még nem kaptunk.
– Hol voltál előző szünetben?
– A termünkben – rá jellemző szűkszavúsággal beszélt. Ez akkor különösen igaz, ha rossz kedve van… ráncolt homloka is erre mutatott.
– Valami baj van?
– Csak a szokásos – belenéztem füzetébe… majd elrettentem a bonyolult képletektől. Még jó hogy egy éve a töri fakultációt választottam, nem ezt a borzalmat.
– Matekosok?
– Mind a hatvanöt fő, leszámítva téged – ez a tizenkettedik és tizenegyedik A osztály összlétszáma – Rám szálltak Kristófék, és nem engedtek el, míg oda nem jött Csizi – Kristóf – unintelligens vadbarom sötét tekintettel, tesztoszteron és punciszag jellemzi. Vagyis… az utóbbit csak szeretné, hogy jellemezze. Focin, alkoholon és szexen kívül másról nem képes beszélni… mégis ő a legnépszerűbb alak a csapatában, hiába rendelkezik két agysejttel.
– Ezúttal mivel talált meg?
– Fenyegetőzött…
– Mivel?
– Letépi a golyóimat, ha nem vallom be, kikhez vonzódom.
– Tehát tényleg a szokásos – a választ erre én sem tudtam. Nekem annyit felelt erre a kérdésére korábban: „Nem tökmindegy? A szerelem az szerelem, nem számít kik között van! End of story!” Gyanúra ez adhatott volna okot… viszont nekem attól nem lesz kevesebb a szememben, ha nyilvánosságra hozná, hogy meleg.
– Egy pofont kaptam tőle… ennyiben eltér az eddigiektől.
– Megpofozott? Nem szállt el túlságosan?
– Dávid, nem tehetek semmit… ha visszaütök, iskola után körbevesznek nyolcan, és kiverik belőlem a szart is.
– Ha meg segítek, azzal se mész többre.
– Nyolc szövetségesünk meg ellentámadásra nincs.
– Talán lenne…
– Ja… és visszajönnének tizenhatan. Ne feledd, az iskola kétharmada rühell bennünket.
– Oktalanul.
– Elég ok az, hogy nem dugtad meg anno Mirát.
– Tizennégy éves voltam!
– Szexre elég érett.
– Persze, fogd rám te is az egészet… így is élvezet mindennap erre a helyre bejönni.
– Talán akkor téged nem utálnának.
– Gondoltam én akkor, hogy ilyen befolyásos picsa lesz belőle? De hagyhatnánk ezt a témát, nincs kedvem erről beszélgetni… Galgóczynál is előkerült.
– Mit kerestél te az igazgatóhelyettesnél? – gyorsan elhadartam neki az aznapiakat – Büdös némber… negyven felett minden nő beklimaxol… ő meg pont rajtad tölti ki.
– Jut eszembe, visszahoztam a törifüzeted – kellett a segítsége. Ők megkapták a suli legjobb tanárát… mi meg fakton is a világ legunalmasabb gyökerével szenvedtünk. Kimásoltam az összes évszámot, személyt, eseményt… megtartva ezzel az esélyemet a sikeres emelt szintű történelem érettségire.
– Ideje volt… – ügyködött egy keveset a leckéjén, végül félredobta a fűbe, levette szemüvegét és hanyatt feküdt. Követtem példáját.
– Délután végre kikapcsolódhatunk egy kicsit.
– Ja…
– Most végre megláthatjuk, milyen Bazsi szobája.
– A szüleinek fel kéne fogni, hogy húsz éves… egy ilyen korú ember meg erőteljesen szocializálódni próbál, nem csak külső, hanem belső környezetben is!
– Nem lesznek otthon, igaz?
– Sőt, holnap se… valami többnapos céges buli lesz, és ők szervezik egy négycsillagos hotelba.
– Jó dolguk van – Kékesiék szekere jól futott… Balázs sosem nézte azt, mi mennyibe kerül. Ha kellett neki valami, megvette és kész, a bankkártyája mindent fedezett…
– Érettségijéről mi hír?
– Nem tudom, arról nem beszéltünk tegnap a telefonban… de tuti elmondtak neki pár infót. Nem szeretik ők se, ha kétségek közt tengődnek a diákjaik.
– Tartanék már én is ott!
– Három év még Lalikám.
– Az kurva hosszú idő! Pedig most tele van a tököm az egésszel!
– Én négy éve szopom itt a faszt… – fejeztem ki magam vulgárisan – Mira nem tette élvezhetővé. Bazsi Canossa-járása meg a végéhez közeledik…
– A mákos.
– Neki sem tette könnyűvé a korábban emlegetett két osztály.
– Viszont neki volt egy év nyugalma… aztán megjöttél te – bökött oldalba.
– Kac-kac – hirtelen feltámadt a szél, alig győztük összeszedni a szétszóródott papírlapjait Lalinak.
– Menjünk be… – a nap negyedik csengetése zavarta meg az áldott szünetet… és nem ettem semmit. Móni-szindróma.
– Találkozzunk a porta előtt hetedik óra után.
– Sulin kívül vagy belül?
– Szerinted?
– Oké, ez hülye kérdés volt.
– Szerintem is – elviharzott a fizika előadó irányába.
Hamar lepörgött a maradék négy óra. Angolon kaptam két ötöst a legutóbbi dolgozatomra (tanárnő mindezt tündéri, őszinte mosollyal közölte velem), utána elkezdtünk nézni egy filmet I. Erzsébet angol királynő életéről. Berakta a feliratot, de csak a gyengébbek kedvéért… a felsőfokú nyelvvizsgámmal nekem nincsen szükségem ilyen kisegítő megoldásokra. Bár a Francis Drake-et játszó színész kicsit érthetetlenül beszélt…
A nap fénypontja követte ezt a laza órát… dupla irodalom a világ második legkiállhatatlanabb nőszemélyével. Ráadásul ez is teljes osztályos. Szente tanárnő félig haldokolt már korát tekintve, ennek ellenére, kitartóan küzdött a kor ellen, feketére festette a haját, fiatalosan mozgott, hangosan, gesztikulálva beszélt (és reggelente lehúzott egy pálinkát, meg elszívott egy szál cigit). Kivételesen nem feleltetett, mondván, túl sok érettségi javítanivalója van, és nem akarja az agyát nyüstölni egy valószínűleg szánalmas felelettel. Ezért száz percen keresztül, szünet nélkül, Móricz Zsigmond – Uri muri regényét elemeztük, amit én nem olvastam el. Nem értettem továbbra sem az irodalomoktatással egyet, 2016 révén tizenkettedikben kortársakat tanítanék, nem megkövült, rég halott irodalmárokat. Összehúztam magam a lehető legkisebbre, nehogy felszólítson véletlenül. Február óta változott felém a hozzáállása… Bazsi megtáncoltatta Lovassy-bálon, majd én is felkértem egy pörgősebb szám erejéig. Nyalni tudni kell. Többek között ez sem tetszett az osztályban senkinek… éjszaka, hazafelé menet Kristóf, meg még két kigyúrtabb egyéniség megpróbált elkapni, de én gyorsabb voltam.
Az utolsó óráról meg ellógtam… nincs nekem szükségem tesire. A fociról szólt az egész, a labdajátékokhoz meg analfabéta vagyok… értelmetlen tehát a péntek hetedik testnevelés és az én kapcsolatomról elmélkedni. Kényelembe helyeztem magamat egy alagsori fotelon, és vártam, teljen el az idő.
Sajnos, ismét konfrontálódnom kellett valakivel…
– Dávid, mit csinálsz te itt, nem órán kéne lenned?
– Nem – a tanári szinten is van kávégép, miért pont a könyvtár előtti kell ennek a fekete ribancnak?
– Az előbb voltam az udvaron és láttam az osztálytársaidat játszani! Köztük kéne lenned!
– Kéne… – úgy tettem, mintha belefeledkeztem volna a harmincéves háború eseményeibe.
– Ne merj szemtelenkedni velem!
– Nem vagyok szemtelen… látja, van nekem kettő is! – élvezettel töltött el a vörösödő feje.
– Na idefigyelj – lecsapta az elkészült expresszót egy polcra. Ásítottam egyet.
– Tanárnő, nem lépnénk ezen túl? Elég volt nekem a németóra is…
– Galgóczy szólt nekem, hogy vele beszéltél… jövő héten egyetlen apró stikli, és röpülsz az igazgató elé!
– Adjon szárnyakat.
– Még egy egyessel szerintem megoldható lenne a dolog.
– A jegyeim nem reprezentálják a valódi tudásomat! – vetettem oda neki mérgesen, németül.
– Nem… sokkal rosszabbat kéne adnom – gonosz vigyor jelent meg – Remélem a kiselőadásod kielégítően jó lesz. Előre mondom, hibánként fogsz egy jeggyel kevesebbet kapni.
– És ha véletlenül öt hibám lesz?
– Hm… erre nem is gondoltam eddig. Mondjuk… két egyest kapsz? Hat esetén meg hármat… és így tovább – visszalépett a kávéjáért, és elindult felfelé a lépcsőn – Jó hétvégét, Dávid!
– Dögöljön meg! – kiáltottam utána.
– Csss! – a könyvtárosnő arca hasonló az enyémhez – Menj máshova kiabálni! – mire utolértem volna a drágalátos ribancot, felért a tanári szintre, ahol diák nem tartózkodhat. Ráadásul kis akciómmal kockáztattam, hogy más is észrevesz.
Lementem inkább a porta elé, egy eldugottabb zughoz és magamban fortyogva vártam, teljen el a maradék tíz perc, és legyen vége ennek a napnak/iskolai hétnek…
– Már megint mi van? – kérdezte Lali a semmiből megjelenve.
– Hát te…?
– Elkéretőztem… hazudni tudni kell. Nem akartam a csürhével együtt lelépni a suliból… de veled mi van?
– Liebe Frau Lehrerin.
– Fúj…
– Nyolc és fél órája vagyok ébren, és már szembeszálltam fél Veszprémmel – panaszkodtam barátomnak, amíg várakoztunk Balázsra az ajtó előtt – Először öcsém, aztán anyám, Mira, Márk, az egész osztály és végül a büdös ribanc, kétszer!
– Ők nem fél Veszprém – kötött bele mondanivalómba.
– Értetted, mire gondolok, nem?
– De.
– Akkor ne legyél olyan, mint egy nagymama… komolyan mondom, az élő fába belekötnél.
– Én már csak ilyen vagyok…
– Nem baj Lali, mi így szeretünk – veregettem meg a vállát.
– Csak nehogy túlzásba vigyétek azt a szeretetet.
– Pukkadj meg! – nyomtam egy kokit a fejére.
Nyikorogva kitárult az ajtó. Egy pár kék szem szegeződött ránk… Bazsi az érettségire való tanulástól meggyötörten állt ott előttünk otthoni ruhájában.
– Szevasztok. Bújjatok beljebb.
– Azta… – kertjükben a fű egyenesre nyírva. Tőlünk öt méterre egy hatalmas medence, benne kristálytiszta vízzel. Kerti törpék mindenfelé.
– Annyira nem nagy szám…
– Neked! – feleltük egyszerre.
Balázs gazdag szülők kései és egyetlen gyermeke. Ha jól emlékszem, negyvenhárom volt az apja és harminchét az anyja mikor világra jött. A kis csöppséget pedig végtelenségig elkényeztették…
– Gyertek be a lakásba, ott sokkal jobb… főleg, mert nem is kell keresztülmennünk az egészen. A szobámból nyílik az egyik kijárat a teraszra – a kis „lakosztálya” sem semmi. Gyönyörű szép bútorok, lerítt róluk, hogy nem olcsón vették őket, a polcokon rengeteg könyv, plazmatévé a falon, mellette egy konzol és hozzá megszámolhatatlan játék, százliteres akvárium az egyik sarokban, élénk fehér fénnyel megvilágítva. Két fal sárga, kettő pedig narancsszínű. A medencére tökéletes rálátást nyújt a szoba keleti oldalát kitevő, hatalmas, tologatható ablak.
– Értem már, miért tartanak mindenkitől távol szüleid… – Lali szájtátva bámult meg mindent. Ő ilyeket maximum az interneten látott eddig… családja nem éppenséggel volt pénzzel ellátott. Habár az otthoniakról sem beszélt eddig sokat.
– Anyu megrögzöttsége, hogy valaki elrabol egyszer, és váltságdíjat követelnek értem – Balázs parafatábláján egy lányról lógtak különböző képek, egyiken összeölelkezve néztek a kamerába – Az exem – osztotta meg velem.
– Ex? – meglepett – Nehogy úgy járj vele, mint én Mirával.
– Ugyan… Piros Mária és Schnellbach Cintia között szakadéknyi különbségek vannak.
– Tudom – ismertem Cintit, nagyon rendes lány. Suli után néha ott várt a Lovassy előtt barátomra és párszor így már találkoztunk vele. Rengetegszer hozott nekünk süteményt. A citromos piskótát ő készítette el a legjobban ismerőseim között… hát még a hatlapost – Mi történt?
– Egyszerű – Lali még mindig a szobában levő kismillió dolgot csodálta – Kihűlt a kapcsolat, sajnos. Három év után megunta a jelenlétemet…
– Összevesztetek?
– Szerencsére nem. Jó viszonyban váltunk el… de ez közel sem jelenti azt, hogy ezek után találkozni fogunk. Tuti megvan a következő jelöltje is – elszomorodott.
– Egy ilyen jóképű kölök, mint te, hamar fog találni magának egy másik leányzót – és ezt nem viccből mondtam. A kék szem mellé hihetetlenül szőke haj dominált, oldalt lenyírta, középen pedig felzselézte. Alkatával sincs semmi probléma, észosztásnál is jól járt, és értelemben sem szenved hiányt.
– Ez nem így megy nálam.
– Jaj, te… szereted még?
– Hogyne szeretném… három évet az ember nem tud csak úgy az ablakon kidobni.
– Tudom – ez enyhe hazugság volt. A leghosszabb kapcsolatom három hónapig tartott… és majdnem összeverekedtünk a végén. Vigasztalásból mondtam csak… sajna ez a legtöbb, amit tehettem elnyűtt lelkéért – Mikor történt?
– Pont egy hete… német érettségi után felhívott, hogy sürgősen találkoznunk kell, és elmondott mindent. Fél évig titkolta előlem a dolgokat, ez fáj a legjobban… kapcsolatban éltünk… de ő szánalomból maradt mellettem.
– Lesz egyszer jobb is – szemeibe könnyek gyűltek.
– Más nő nem kell, őt nem kaphatom vissza. Hogy lenne jobb? – megöleltem. Ez a maximum, amit nyújtani tudtam neki: meghallgatom a panaszát és lelki támaszt nyújtok – Pedig megfogadtam, nem zúdítom rátok a hülyeségeimet.
– Nem baj – síró fiúval úgyse voltam még egy szobába összezárva. Remélem, nem lesz túl gyakori – A barátod vagyok, nekem megteheted.
– Pont ez az… nem akarlak titeket ilyen érzelmi nyavalyákkal nyaggatni benneteket. Egyikőtöknek sincs barátnője, aztán ki tudja, milyen érzést vált ki belőletek, hogy azért hüppögök itt, mert nekem sincs! – fakadt ki… aztán rázendített. Balázs új arcát mutatta meg nekem… sosem láttam ennyire érzékenynek. Egy fiú/férfi, aki képes sírni. Van mit tőle tanulnom… az én könnycsatornáim tizenkét évesen elszáradtak.
– Jól van… add ki magadból.
Negyed óra múlva a fürdőszobából kijőve, frissen mosott arccal, és vérvörös szemekkel, ellenben mosolyogva szólt hozzánk:
– Ami eddig történt, felejtsük el, nem ezért jöttetek. Egy ajánlatom van számotokra!
– Ajánlat? – néztünk rá értetlenül.
– Anyámék szokásukhoz híven nincsenek itthon. Kaja-pia meg van a hűtőben dögivel… mit szólnátok, ha ma este csapnánk egy italozós bulit így hárman? Ilyenre még úgyse esett példa!
– Én benne vagyok… apám tuti nem fog hiányolni – felelte Lali. Ha alkalma volt rá, alkoholfogyasztásban verhetetlen.
– Dávid? – erőteljesen hezitáltam. Anyu engem is szeretett lakat alatt tartani… de ha most egy éjszakát máshol, biztonságos helyen töltök, azzal csak nem lesz kifogása. A nem elfogyasztott ebéd miatt tuti idegbajt kap majd… na meg azért, mert nem leszek otthon, mikor hazaérkezik a munkából. Ha pedig Bence is táncol egy keveset az idegein, akkor a holnapi hazaérkezésem utáni pofonból nyolc héten belül nem gyógyulok ki.
A kockázatot megéri.
– Hogyne maradnék? Dobok anyának egy smst.
– Nem lesz mérges?
– Hát… valószínűleg vérben forgó szemekkel fogad holnap, de egy ilyen estét nem hagynék ki.
– Ki mondta, hogy este kezdjük?
– Jaaa… akkor pláne itt leszek!
– Még józanon hozok két vendégágyat a szobámba… addig ügyködjetek valamin…
Öt perccel később, Balázs welcome drinkjei után, az emlékezetem képlélennyé vált, majd elpárolgott…
Egy tipikusan deviáns fiú keservei arról, hogy mások, akik dolgoznak, teljesítenek, és közben teljesítményt várnak el a társaiktól, milyen szemetek. Nem túlságosan meglepő, ha ez a bajt kereső és bajt keverő fiú per Szifiliszesnek nevezte Adyt. Divatos hozzáállás, azt hiszem, ilyen mondatokban tobzódnak a tévék valóságdrámáiban szereplők. Pontosan nem tudom, mert azokból keveset láttam, de a körülöttem sertepertélő nyafogók véleményét ismerem. Ők is folyton másokra kenik a saját tehetetlenségüket és hibáikat. Ha itt annak a jelét látnám, hogy a szerző netán más útra szeretné terelni a hasonló gondolkodású olvasóját, akkor szimpatizálnék a regénnyel, de a zaftos párbeszédekből és a hevenyészett leírásokból számomra az derül ki, hogy a link főhős alighanem a követendő példa lesz a regényben. Biztosan nem venném meg a könyvet, ha a boltban a kezembe kerülne. A közösséggel elégedetlen nyafogókkal tele van az internet, ők is mindig mindenért másokat hibáztatnak. Eléggé szükségtelennek tartanám, hogy azokban az órákban, amikor szórakoznék, tanulnék, művelődnék, kikapcsolódnék ugyancsak velük és céltalan háborgásukkal töltsem az időmet.
A párbeszédeket egyébként laposnak, unalmasnak és erőltetettnek találtam. Semmiféle kapcsolatot sem sikerült velem, az olvasóval teremtenie a szerzőnek: „Ismerem személyesen én is a Piros Mária-Tóth Márk bagázst,” Én, az olvasó nem ismertem meg ezt a bagázst, és kísérletet sem tehettem rá, mert nem írt róla a szerző. Akkor minek emlegette.
Azt hiszem, feleslegesen nyüstölném tovább ezt az írást. Számomra itt a vége a regénynek.
Sajnos egyet kell értenem az előző véleménnyel. Nem derült ki számomra, mire megy ki ez az írás. Szimplán egy gimnazista nem túl érdekfeszítő mindennapjait fogjuk követni? Lehet, hogy már öreg vagyok ehhez, de engem nem köt le.
Ezenkívül a főhős is enyhén unszimpatikus (ha már a németnél tartunk – majd nézd át, mert abban is volt pár hiba). Ő maga mondja, hogy mindenkivel baja van, nem tanul, de azért neki áll feljebb, bunkó a tanárokkal (amit én külön utálok, még ha elméletben igaza is van), és ezek után az igazgatóhelyettes még mellé is áll? Nem folyik túl nagy nevelés ebben az iskolában.
A szöveg úgy, hogy rendben volt, de engem a téma abszolút nem kötött le. Röpködnek a nevek, akikről fogalmam sincs, kicsodák (lehet, azért is, mert eltelt némi idő, mióta az első részt olvastam).
Biztos ennek az írásnak is megvan a maga közönsége, hiszen kiválasztották, de nem én vagyok az.
Mindenesetre sok sikert a továbbiakban!
Jusztina vezetett rá a lényegre, amely bántotta ugyan a szemem, de nem tudtam tisztán megfogalmazni róla a véleményemet addig, míg Jusztina mondatai nem kerültek elém.
Amíg csak egy elégedetlen diák mondatait olvassuk, gondolhatunk arra, hogy rossz a regény szerkezete, mert teret ad az egyoldalú, hibás véleménynek. Csakhogy, amikor az igazgatóhelyettes ostoba hozzáállása megjelenik, azzal az író hitelesíti az elfogadhatatlant. Itt látszik meg, hogy az író nem egyéb a sértett és duzzogó diáknál, aki a vágyálmait jeleníti meg azzal, hogy pozitív szereplőként mutat be egy igen hitvány fából faragott embert. (Milyen egyéb módon lehetne minősíteni az igazgatóhelyettest, aki lepaktál egy rossz tanulóval a kollégája mellett, aki láthatóan a dolgát igyekszik végezni.)
Kedves Attila!
Egyrészt: Még mindig Ady? Ne már.
Másrészt: Attól, hogy a karakter mit gondol, meg mit tesz, nem feltétlenül egyezik az én véleményemmel. Történetesen én sem kedvelem a lezser, hanyag, egyfolytában panaszkodó diákokat. Márpedig az egyetem tele van ilyenekkel. A középiskola szintúgy. Túlságosan komolyan veszed a dolgokat. Egyébként, tényleg nem a Te korosztályodnak szánom, hanem a 18-25 éves fiataloknak, szóval örülök, hogy nem foglalkozol többet az alkotással. Ez még mindig az első fejezet egyébként… az ötvenötből. Szóval, ne várj túl harsány dolgokat. Felvezetés… és egy szóval sem mondtam, hogy Dávid pozitív lenne.
Ha meg ennyire nem tetszik, miért olvasod el?
Örülök, hogy kikerült a részlet, ha nem is jutok tovább, már megérte látni, hogy más úgy érezte, van benne potenciál.
Tudom, nem nekem szólt a megjegyzés, de én nem azonosítalak a szereplővel. Pusztán olvasóként mondom, hogy nem szimpatikus. Lehet, hogy gimnazistáknak az lesz, ebben a kérdésben nem tudok állást foglalni. Mindenesetre felnőttként távol áll tőlem ez a világnézet, pedig nem tartom magam öregnek.
Lehet, szimplán tényleg nem nekünk kell megítélni az írás milyenségét, főleg nem tartalmi téren.
az, ha egy igazgatóhelyettes ilyen stílusban nyilatkozik egy kollégájáról egy diák előtt, az nálam a tartalmi tévedés körébe tartozik és Attila is erre akart utalni. Nem hiteles sem a karakter, és így az író sem, ha leír egy olyan jelenetet, ami a valóságban gyakorlatilag elképzelhetetlen.
Nem olvastam el az előző részletet, ezt elkezdtem, de nem bírtam végigolvasni. 24 vagyok, ami azt jelenti, elvileg beleesek a célcsoportba, és mégsem tetszett ez a részlet. Főleg azon indokok miatt, amit Attila és Jusztina is megemlített. A szereplő egyrészt unszimpi, ez a viselkedés taszító, ez azonban még hagyján. Az igazgató viselkedése nekem hiteltelen, én sem értem, hogyan beszélhet így egy diákkal, még akkor is, ha olyan jófej, hogy őt viszi az osztály kísérő tanárnak.
Keveselltem még a leírásokat is, így nagyon üres volt a részlet, ami azért tűnik nagy hibának, mert nincs, ami elvonja a figyelmem a karakter viselkedéséről.
Szóval bocsánat Dávid, ez most nem jött be.
Bár igencsak el vagyok maradva a részletek olvasásával, de látom, ekörül az írás körül ismét kerekedik a vihar, így muszáj volt előrébb hoznom a sorban. 😀
Találtam benne pár elírást, nyakatekert mondatot, ottfelejtett részeket, volt, ahol az alannyal volt gond. A szereplők a párbeszédek alapján nehezen megkülönböztethetőek, és ezen az sem segít, hogy nem feltétlenül Dávid szövege után szerepel a gondolata (legalábbis azt hiszem, mert már belekeveredtem).
Az igazgatóhelyettes szövege valóban nem tűnik reálisnak. Nekem is volt elképesztően laza tanárom, de azért kolléga ellen nem beszélt volna így, még akkor sem, ha így is gondolja. Ráadásul itt nyíltan kimondja, hogy Dávid oldalán áll, utána meg azt mondja, nem mondhatja ki nyíltan – ellentét.
Azonban a mostani korosztálynak lehet, hogy bejön ez a stílus, van egyfajta „varázsa”, talán pont az, hogy eltér a megszokottól. Nekem főként az tetszik, hogy ennyire felháborítja az olvasókat, ennyire borzolja a kedélyeket. 😀 Sajnálom, de pont ettől különleges! 😀 Egy lázadó írás, amellyel én sem értek egyet, nekem sem a világom, de pont a kirívó stílusa miatt szorítok neki! 😉
Kedves Dávid!
Valóban lenne mit javítani még ezen a történeten, mégis úgy látom, hogy van valami a felszín alatt, ami miatt a későbbiekben igazán jó író válhat belőled (sok gyakorlás és odafigyelés után), és amit, azt hiszem, „egyedi írói hangnak” szokás nevezni. A sok furcsaság ellenére én kíváncsi vagyok a folytatásra.
Nem baj, ha antipatikus a főszereplőd, csak legyen hiteles a történet. Ahogy már előttem elmondták, a dolog a német tanárnővel egy kicsit sántít. Nincs azzal semmi baj, ha az igazgatóhelyettes a diák pártját fogja, csak értsük meg, hogy miért. Mi annyit látunk, hogy a srác bunkó, nem tanul és egyest kap, amin ő teljesen felháborodik. Persze, a diákok nagy százaléka valóban ilyen, ahogy Attila is mondta előttem, egyből másokat hibáztat (és a többség ezt felnőtt korára sem növi ki, de ez igazából most nem számít :D), és lehet Dávid is ilyen. De ha erre a viselkedésre ráerősítesz az igazgatóhelyettes szavaival, azzal teljesen azt mutatod nekünk, olvasóknak, hogy te ezt a szemléletet tartod helyesnek. Azért valljuk be, nem biztos, hogy ezt kellene követendő példának felállítani. 😀 Voltak kisebb események, amik akár arra is utalhattak, hogy a tanárnő tényleg nem százas, de még így sem jött át az, hogy valóban ő a hibás, a csúnya néni. (Nézd meg például Umbridge professzort – na, ő valóban egy kellemetlenkedő tanárnő, és elhittük Rowlingnak, hogy tényleg ő a rossz, és nem a diákok. :D)
Még annyit jegyeznék meg, hogy szerintem a korcsoport inkább a 18 év alatti kamaszok, és nem a 18-25-ös korosztály.
Nos, ma egy kicsit bőbeszédő voltam, ezért végezetül röviden csak annyit, hogy sok sikert a továbbiakban! 😀
Kedves Dávid!
Attól, hogy vén vagyok, még elvárhatom egy könyvtől azt, hogy ne a negatív dolgot állítsa be pozitívnak. Szerintem rengeteg baj van a szövegeddel, ha más nem, hát az, hogy ez még mindig az első fejezet az ötvenből. Akik ennek a visszataszító, negatív, bunkó fiúnak a sztorijára kíváncsiak, azok nem fogják ezt a bőbeszédű, és követhetetlen párbeszédekből szőtt írást elolvasni, erre mérget vehetsz. A kérdésedre, hogy miért olvasom el, több dolgot is felelhetnék. Az első mindjárt az, hogy ez a sértődött hang engem igazol. Számodra nem annyira ellenszenves a főszereplő, mint azt itt állítod. Igazából együtt érzel vele, különben nem sértődősködnél azon, hogy elolvasom a munkád, hanem megköszönnéd, maximum vitáznál velem. Szóval ilyet ne kérdezz olvasótól, mert ezt esetleg mások is magukra veszik. Azon kívül nem a Te ifjúságnak írott regényed lenne az első, amit vén fejjel elolvasok – puszta kíváncsiságból. Egy regény elsősorban legyen jól megírva, aztán másodsorban szóljon egy szűk rétegnek.
Gondolom, itt félbehagyhatom a felsorolást, mert netán megint a fejemre olvasod a korom, és nem biztos, hogy örülni fogok neki. (Bár nem szégyellem a vénségemet, kívánom Neked, néhány évtized múltán Te is érd el ezt a kort, meg még magasabbat is!)
Imádom ezt a kéziratot, nagyon drukkolok, hogy legalább e-bookos megjelenést kapjon.
Őrült jó és egyedi a stílusod, hitelesek a karaktereid és tetszenek a vagány beszólások. Abszolút elhiszem, hogy ez így zajlik egy gimiben, és végre, nem egy idealizált világban játszódik a történet, hanem a realitásban.
Persze, látom én is a hibákat, rengeteg dolga lenne a szöveggel a szerkesztőnek, de szerintem megérné az időt és energiát. Ebből egy fontos, tanító-jellegű könyv lenne, olyan, amit szívesen elolvasnék.
Hajrá, sok sikert!
Nem szeretem a gimis cuccokat, de ez továbbra is nagy kedvenc éppen a pimasz stílusa és az egyedisége miatt. Remélem, hogy egyszer végigolvashatom. Sok sikert! 🙂
Attila – Nincs sértődés. De azt a bizonyos gyufát kihúztam Nálad már az előző részletnél is, úgyhogy szerintem hiába érvelnék bármivel, nem lenne igazam. Mindenesetre, köszönöm a véleményed.
Dryka, Tibor, Ádám, Kinda – Köszönöm a támogatást és a kritikát! 🙂 Akinek még szintén versenyben van az alkotása, azoknak szorítok! 😉
Eh.
Akiknek* 🙂
Kedves Dávid! Ez nem gyufa kérdése. Még most is duzzogsz, és a hősöd módjára másra kened a sarat. Szerinted én vagyok a hibás, mert a pocsékul megszövegezett, de egyébként zseniálisan pimasz regényedet vén fejjel képtelen vagyok megérteni. Nincs gyufa, és ne kend rám a dolgot! Nem én írtam a végeláthatatlan, semmitmondó párbeszédeket. Elképzelhető, hogy valaki horribilis munkával elfogadhatóvá teszi a regényedet, meglehet, hogy a Kiadó munkatársának hivatalos nyilatkozatát olvashatom fentebb, szerinte zseniális vagy. Ha a Kiadónak ez a véleménye, és megnyered a fődíjat, legyen benne örömed, nem irigyelem, de ettől még nem lettél Salinger.
„Itt látszik meg, hogy az író nem egyéb a sértett és duzzogó diáknál, aki a vágyálmait jeleníti meg…”
Nincs gond azzal, ha tartalmi, stilisztikai problémákat beszélünk meg, de az író személyét hagyjuk ki a véleményezés köréből.
(Attila a tartalmi részben sok helyen igazad van, de kérlek, fogalmazd meg legközelebb máshogy.)
„meglehet, hogy a Kiadó munkatársának hivatalos nyilatkozatát olvashatom fentebb, szerinte zseniális vagy”
Ezt nem tudom, mire írtad, egyik lektor sem véleményezi itt a kikerült írásokat.
Kedves Bea,
Elnézést a személyes hangért!
Rácz Tibor a FB-n arról beszélt, hogy a Könyvmolyképző munkatársa. Ebből vontam le a következtetést.
Á, értem. 🙂
Az Aranymosás teljesen külön lévő szekció, még kiadón belül sem kerül át máshoz egy kézirat. Az, hogy mit mond magánemberként (a kikerült részlet alapján) a boltos leányzó, vagy a raktáros srác, esetleg a marketing asszisztens… nem mérvadó. Ahogy én se szólok bele, milyen új targoncát vegyenek a raktárba. 🙂
Mint szegény szerencsétlen, középiskolát éppencsak túlált ifjú meg kell hogy mondjam, hogy annyira nem irreálisak azok a tanárok, tudok mondani rá személyes példát is akár. Akadnak ilyen emberek, és az ilyenek után szoktak a diákok mufurc képpel ülni és azt kérdezni, hogy mehet egy ilyen ember tanárnak.
Az igazgatóhelyettes meg 😀
Volt olyan tanárom, akinek az óráján felváltva szidtuk az összes többit.
Az írásban két dolog volt, ami zavart: az egyik a durva beszéd, a másik a vontatottság. Ezúton is kérlek rá, hogy majd a könyvedben lehet, hogy megbontja a szerkezetet, és át kell írni valamit, de NE EZ legyen az első fejezet. (Mintha ezt említették volna az előző részletnél. Na mindegy.)
Kedves Dávid!
Bőven nem vagyok már középiskolás, nem szeretem a gimis történeteket sem, de ez az írás nagyon tetszik!
A főhősöddel szerintem semmi probléma, bátor, lázadó, pimasz tizenéves, pontosan olyan főszereplő, ami ehhez a zsánerhez dukál, nem egydimenziós figura, változhat akár negatív, akár pozitív irányba is.
A hozzászólók írtak neked az igazgatóhelyettessel folytatott párbeszéd életszerűtlenségéről. Komolyan mondom, nem értem ezt a dolgot. Ez nem egy realista dráma, ez egy szórakoztató mű, amit akár tele lehet rakni egy csomó bolondos figurával! Jobb lenne, ha közhelyes szereplők szaladgálnának benne, és az igh. egy poroszos nevelési elveket valló sznob lenne? Egyébként az életszerűtlenségről csak annyit, hogy szűkebb pátriárkámban tavaly egy ált.iskorlában pontosan egy igh. minden következmény nélkül úgy felpofozott egy 14 éves gyereket, hogy az a sürgősségin végezte. Nem lett semmi következménye az egésznek, legalábbis a gyerek vonatkozásában, mert a tanár úr azóta feljebb mászott a ranglétrán, mert már igazgató. Úgyhogy manapság már elég gáz életszerűtlenségre hivatkozni, amikor egy absz. életszerűtlen világban élünk.
Szerintem az információ adagolásod is jó, bár tény, hogy imitt-amott kipofozásra vár még – de van olyan kézirat, ami nem?
Szóval jó vagy, drukkolok neked!
Ja, én nagy Ady rajongó vagyok, de eszembe nem jutna a szemedre vetni, amit írtál! Aki nem érti a poént, nem érzi a zsánert, azzal nem érdemes vitatkozni, ne is tedd!
Nem vagyok Salinger. Fertig Dávid vagyok és leszek is. Nem akarok én senkire se hasonlítani. 🙂
N.A.Kyec – Igen említették, azt hiszem én voltam az. Volt egy átpofozott verzió, amiben nem ez volt az első fejezet, hanem egy másik. Amikor kikerült az első részlet, akkor jöttem rá, hogy hoppá, rosszat küldtem el.
Ancsa – Az életszerűség fogalmát elég nehéz megfogni, főleg, hogy szubjektív. Mindenki másként látja a világot, mást érzékel, mást tart logikusnak, stb. Köszönöm a támogatást! 🙂
A hibákat meg már én is jobban látom, a kézirat pihentetése után. De így kell helyt állnia. 🙂 Lassan kiderül, képes-e rá. 😀
Komolyan, nehéz lehet ezt a sok hideget-meleget feldolgozni.
Adott esetben vannak Akik elég merészek (naívak?) ahhoz, hogy írásukat másoknak is megmutassák, és a véleméynáradat kellős közepén találják magukat. Úgy tudom, hogy minden regény a fantázia szüleménye, ha jó, ha rossz. Az iskolai események viszont gyakran felülmúlják még a regénybeli történéseketket is. Az Élet furcsa. Nehéz szívvel olvasom néha az itt megfogalmazott gondolatokat. Gyakran szoktam a gyerekeknek mondani, hogy képzeld magad a helyébe! Talán ezt most is… az építő jellegű kirtika hasznos és értékes, a vélemény viszont szubjektív. Az emberek sokszínűek, az ízlések változóak, s ha nem így lenne, nem kellene ennyiféle könyv az olvasóknak.
khm…
Pátriárka = http://hu.wikipedia.org/wiki/P%C3%A1tri%C3%A1rka
Pátira = http://wikiszotar.hu/wiki/magyar_ertelmezo_szotar/P%C3%A1tria
khm, khm…
Attila, köptetőt?
Kissé furcsa, hogy szerinted az Író van megsértődve, mégis, kettőtök közül Te viselkedsz úgy, mint egy sebzett vadkan.
De erről több szó ne essék – az alkotással foglalkozzunk, elvégre azért vagyunk itt.
Nem ártana egyeztetni az igeidőket, a megfogalmazás továbbra is esetlen helyenként… de ezeket továbbra is javíthatónak érzem. A stílust meg embere válogatja. Aki el akarja olvasni, az el fogja, és vice versa.
Kedves Dávid!
Ahogy az első részletnél is, itt is csatlakozom azok véleményéhez, akiknek nem tetszik az írás. Hiányzik az, hogy nem tudom, hová vezet a történet, lesz-e benne valami konfliktus. A főhős stílusa szerintem eltúlzott, a párbeszédek jó része üres és erőltetett. A fogalmazáson, a pimasz kifejezéseken pedig egyszerűen fennakadok, bántja a szemem. Az igazgatóhelyettes karaktere a szememben messze áll a valóságtól. (Bár ki tudja, talán pont erre vevő a mai „fiatalság” – de ha így van, szomorú vagyok.)
Szfinx